Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Spanska 3 – Kreativ skrivning och storytelling

Lektionsplanering: Kreativ skrivning och storytelling

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 3
Tema: Kreativ skrivning och storytelling

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Lektionens fokus ligger på att utveckla elevernas kreativitet och deras förmåga att skriva berättelser på spanskan. Eleverna kommer att träna på att använda språket för att skapa egna kreativa texter och uttrycka sina idéer.

Kunskapskrav:

Eleven kan förstå och använda det spanska språket i tal och skrift, samt skriva tydliga och sammanhängande texter som visar på kreativitet och språkbehärskning.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till berättande (10 min)

  • Förklara vikten av berättelser i kulturen och hur de kan förmedla idéer, känslor och värderingar.
  • Diskutera olika typer av berättelser: fiktiva, personliga, myter och legender.

Berättande strukturer (15 min)

  • Gå igenom grundläggande strukturer för berättelser, såsom introduktion, utveckling och upplösning.
  • Presentera olika tekniker för att fånga läsarens intresse, till exempel:
    • Intressant början
    • Bygga upp spänning
    • Använda beskrivande språk och dialog

Kreativ skrivövning (15 min)

  • Låt eleverna göra en kort övning där de får skriva en meningsfull första mening för sin egen berättelse.
  • Ge dem 10 minuter att skriva en kort berättelse (5–10 meningar) baserad på en slumptilldelad bild eller ett tema.
  • Be några elever att frivilligt läsa upp sina berättelser för klassen.

Gruppdiskussion och feedback (10 min)

  • Eleverna delas in i små grupper för att ge varandra konstruktiv feedback på sina berättelser.
  • Be dem diskutera vad som fungerade bra och vad som kan förbättras.

Aktivitet

Eleverna ska under nästa lektion förbereda en längre berättelse (500-700 ord) som de arbetar på hemma. Berättelsen kan baseras på deras tidigare arbete eller en ny idé. De ska inkludera tydliga karaktärer, en intrig och beskriva miljön.

Exit-ticket

  • Vad är en berättelses grundstruktur?
    • Svar: Introduktion, utveckling, och upplösning.
  • Nämn en teknik som kan användas för att fånga läsarens intresse.
    • Svar: En spännande eller överraskande början.
  • Skriv en mening som kan fungera som början på en berättelse.
    • Svar: “Era una noche oscura, y escuché un extraño ruido en el jardín.” (Det var en mörk natt, och jag hörde ett konstigt ljud i trädgården).
  • Varför är feedback viktig i skrivprocessen?
    • Svar: För att få olika perspektiv och förbättra textens kvalitet.
  • Vilket språkligt område kommer vi att arbeta med nästa gång, baserat på denna lektion?
    • Svar: Vi kommer att utforska kreativ skrivning och storytelling mer ingående.

Hemuppgift

Eleverna ska påbörja sin längre berättelse som de ska skriva och förbereda för presentation nästa lektion. Fokus ska ligga på att utveckla karaktärer, en logisk intrig och att använda.


Modern Tillbaka-knapp