Lektionsplanering för Spanska 4
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 4
Tema: Skriftlig produktion – Essäer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Lektionens fokus ligger på att lära eleverna hur man skriver en väldriven och argumenterande essä på spanska. Detta omfattar strukturen av en essä, inklusive inledning, argument och slutsats, samt hur man använder konkreta exempel och källor för att stödja sina åsikter.
Kunskapskrav:
Eleven ska självständigt kunna skriva texter där de använder en varierad och korrekt grammatik samt ett rikt ordförråd. Eleven ska också kunna redogöra för och argumentera för sina idéer på ett tydligt och sammanhängande sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till essäskrivande (10 min)
- Gå igenom vad en essä är och dess syfte.
- Diskutera tydligt syfte och målgrupp för essäer.
- Presentera och definiera de olika delarna av en essä: inledning, argument och slutsats.
Exempel på argumenterande essäer (15 min)
- Läs och analysera ett kort exempel på en essä tillsammans med klassen.
- Identifiera och diskutera strukturen i exemplet och de teman som behandlas.
- Betona betydelsen av att stödja argument med exempel och källor.
Skrivövning i par (15 min)
- Dela in eleverna i par och låt dem välja ett aktuellt ämne att skriva en essä om.
- Tillsammans ska de planera strukturen av sin essä, diskutera sina argument och göra en lista över källor.
- Låt läraren gå runt och ge feedback på deras planering.
Avslutande tankar och sammanfattning (10 min)
- Sammanfatta vad som diskuterats och vad som kommer att ingå i nästa lektion.
- Ge eleverna tid att ställa frågor och hjälpa dem med eventuella oklarheter.
- Påminn dem om vikten av att vara tydliga och strukturerade i sitt skrivande.
Aktivitet:
Eleverna ska börja skriva en inledning till sin essä i skolan och fokusera på att fånga läsarens intresse. De ska använda en krok (ett intressant påstående, en fråga eller ett citat) för att fånga läsarens uppmärksamhet. De ska också presentera sitt ämne tydligt.
Exit-ticket:
- Vad är en essä och vilka delar består den av? (Svar: En essä är en text som argumenterar för en åsikt, vanligtvis med inledning, argument och slutsats.)
- Vilket ämne valde du för din essä? (Svar: Varierar beroende på elevens val.)
- Nämn en annan textform som liknar essäskrivande. (Svar: Artikel eller reportage)
- Varför är det viktigt att ge exempel och källor i en essä? (Svar: För att styrka sina argument och öka trovärdigheten.)
- Nämn en strategi för att fånga läsarens intresse i en inledning. (Svar: Använda en intressant fråga eller ett citat.)
Hemuppgift:
Eleverna ska skriva en fullständig argumenterande essä på minst 300 ord där de presenterar sina argument och stöd med exempel. De ska välja ett aktuellt ämne av intresse och inkludera referenser.
Citat:
“La escritura es el dibujo de la voz.” – Voltaire (1764)
Citatet antyder att skrivande är en form av kommunikation, precis som tal. Detta knyter an till dagens tema då skrivande och argumentation är centrala för att uttrycka sina tankar och åsikter på ett klart och effektivt sätt.
Nästa lektion:
Förslag på tema för nästa lektion: Kultur – Spanska filmer. Denna lektion syftar till att…