Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 5
Tema: Grammatik – Datorisk grammatik och dess användning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av spansk grammatik och stilistik i akademiskt skrivande, samt deras förmåga att identifiera och korrigera grammatikfel.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att förstärka elevernaskunskaper inom spansk grammatik och stilistik, särskilt relaterad till akademiskt skrivande. Eleverna kommer att lära sig om vanliga grammatikfel och hur man kan undvika dem, samt hur man kan förbättra sin skrivstil.
Kunskapskrav
Eleven ska visa förmåga att skriva texter med korrekt grammatik och stil. Detta inkluderar att kunna identifiera och korrigera vanliga fel, samt att använda ett varierat språk i sina texter.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande alternativ är korrekt när det gäller användning av “ser”?
A. Det är en tillfällig tillstånd.
B. **Det beskriver en permanent egenskap.**
C. Det används bara i framtid.
D. Det är synonymt med “estar”.
2. Vad är ett vanligt grammatikfel i spanskan?
A. Att använda “ser” istället för “tener”.
B. **Att blanda tempus.**
C. Att inte använda bindningsord.
D. Att glömma att böja verb korrekt.
3. Vilken av följande meningar är korrekt?
A. **Ella es mi amiga.**
B. Ella está mi amiga.
C. Ella es un profesora.
D. Ella es profesora en la escuela.
4. Vad är viktigt att tänka på när man skriver akademiskt?
A. Använda slang och informellt språk.
B. **Korrekt grammatik och stil.**
C. Skriva så kort som möjligt.
D. Fokusera endast på innehåll utan struktur.
5. Vilken typ av texter ska man undvika i akademiskt skrivande?
A. Responser.
B. **Personliga dagböcker.**
C. Forskningsartiklar.
D. Uppsatsarbeten.
6. Hur kan man förbättra textens flyt?
A. Använda korta meningar.
B. **Använda bindningsord och övergångar.**
C. Skriva många långa meningar.
D. Undvika punktlista.
7. Vilket av följande är en stilistisk rekommendation?
A. **Använda varierat språk.**
B. Skriva samma fras flera gånger.
C. Använda för många adjektiv.
D. Att vara så otydlig som möjligt.
8. Vad betyder ‘referenser’ i akademiskt skrivande?
A. Det handlar om grammatiska fällor.
B. **Källor som stödjer dina påståenden.**
C. En sammanfattning av texten.
D. En mening utan struktur.
9. Vilket av följande är inte en del av grammatik?
A. Verb böjningar.
B. **Temats ordning i meningen.**
C. Substantiv och adjektiv.
D. Pronomenanvändning.
10. När ska man använda “estar”?
A. För att beskriva permanenta tillstånd.
B. **För att beskriva tillfälliga tillstånd eller platser.**
C. För att ange personliga relationer.
D. För att prata om yrken.
11. Vilken av följande fraser är felaktig?
A. Está contento.
B. **Es triste.**
C. Estoy en casa.
D. Somos amigos.
12. Vad är skillnaden mellan “ser” och “estar”?
A. De är synonymer.
B. **”Ser” används för permanenta tillstånd och “estar” för tillfälliga.**
C. “Estar” används enbart för känslor.
D. Ingen skillnad finns.
13. Hur kan du identifiera grammatikfel i din text?
A. Genom att bara läsa texten en gång.
B. **Genom att korrekturläsa noggrant.**
C. Genom att fråga en kompis.
D. Genom att undvika att läsa texten.
14. Vad är syftet med bindningsord?
A. **Att förbättra textens struktur och flyt.**
B. Att göra texten längre.
C. Att öka antalet fel.
D. Att göra texten mer otydlig.
15. Hur kan referenser användas i akademiska texter?
A. För att skriva längre meningar.
B. **För att styrka sina argument.**
C. För att uttrycka personlig åsikt.
D. För att undvika korrekt grammatik.
Resonerande frågor
1. Diskutera hur användningen av “ser” och “estar” kan påverka din skrivstil och förståelse av språket.
Denna fråga ger elever möjlighet att reflektera över viktiga grammatiska koncept och deras tillämpning.
2. Beskriv ett grammatikfel som du har identifierat i dina texter och hur du har korrigerat det.
Denna fråga uppmuntrar eleverna att visa sin förbättrade skrivförmåga och medvetenhet om grammatik.
3. Hur kan kännedom om grammatiska regler och stilistik förbättra ditt akademiska skrivande?
Denna fråga ger plats för djupgående reflektion och analyser av skrivprocessen.
4. Reflektera över en specifik situation där korrekt grammatik har varit avgörande i din kommunikation.
Denna fråga syftar till att länka teori med praktik och uppleva språkanvändning i verkliga livet.
5. Vad anser du är den största utmaningen när det gäller korrekt grammatik i ditt skrivande?
Denna fråga uppmuntrar elever att identifiera och diskutera sina svagheter och hur dessa kan förbättras.
6. Diskutera skillnaderna mellan akademisk och informell text, särskilt vad gäller grammatik och stil.
Eleverna får här möjlighet att analysera olika texttyper och utmaningar kopplade till dem.
7. Identifiera och diskutera tre vanliga stilistiska misstag som kan göras i akademiska texter.
Denna uppgift uppmanar eleverna att kritiskt granska och förbättra sina egna texter.
8. Vilka strategier kan du använda för att säkerställa att du undviker vanliga grammatikfel i framtida skrivande?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att utveckla handlingsplaner för att förbättra sina akademiska färdigheter.
Bedömning
Provet består av 15 faktafrågor och 8 resonerande frågor. Varje faktafråga ger 1 poäng och varje resonerande fråga ger 3 poäng. För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs totalt 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).