En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Spanska 5 – Grammatik – Imperativ och dess varianter

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Spanska 5

Tema: Grammatik – Imperativ och dess varianter

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av imperativformen i spanska språket. Eleverna ska kunna identifiera, bilda och använda imperativ i både formella och informella kontexter, vilket är en grundläggande del av deras språkutveckling.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

”Lektionens fokus ligger på att lära eleverna om imperativens olika former och hur man använder dessa korrekt i både skrift och tal.”

Kunskapskrav:

”Eleven ska kunna använda imperativ i olika former och sammanhang, både i tal och skrift.”

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande verb är oregelbundet i imperativ?
A. Hablar
B. Comer
C. **Tener**
D. Jugar

2. Vilken av följande former är korrekt för verbet “hacer” i imperativ?
A. Haces
B. **Haz**
C. Hacer
D. Haciendo

3. Vad är den negativa formen av “hablar” i imperativ?
A. Hablas
B. Habla
C. **No hables**
D. No hablar

4. Vilket av följande är en korrekt imperativform av verbet “ir”?
A. **Ve**
B. Ir
C. Vas
D. Vaya

5. Vad betyder imperativformen “ten” i svenskan?
A. Att ha
B. **Ha**
C. Du har
D. Du hade

6. Vilket verb betyder “att äta” på spanska och hur formas dess imperativ?
A. **Comer – Come**
B. Comer – Comer
C. Come – Coma
D. **Coma – Coma**

7. Vilket av följande uttryck används för att ge en instruktion?
A. Haces
B. **Haz**
C. Hacer
D. Jugando

8. Vad är den korrekta negativa formen av “comer” i imperativ?
A. Coma
B. **No comas**
C. Comiendo
D. Comieras

9. Vilken av följande instruktioner är felaktig?
A. Gå till affären.
B. **Vaya al mercado** (formell)
C. Ten cuidado.
D. Habla más despacio.

10. Vad är skillnaden mellan “habla” och “no hables”?
A. De betyder samma sak.
B. **Det ena är positivt och det andra negativt.**
C. Båda är formella.
D. Inga av svaren är korrekta.

11. Vilket kommando ger du för att be någon att stänga dörren?
A. **Cierra la puerta.**
B. Abre la puerta.
C. No cierra la puerta.
D. Cerrando la puerta.

12. Vad betyder “siga” i imperativ?
A. Följande
B. **Följ**
C. Att följa
D. Följde

13. Vad är den oregelbundna imperativformen av “poner”?
A. Ponga
B. **Pon**
C. Poniendo
D. Pone

14. Vilket av följande verb används för att ge ett kommando till en person i pluralform?
A. **Hagan**
B. Hacer
C. Dicen
D. Haciendo

15. Vilket av följande exempel är korrekt?
A. No come.
B. **No comas.**
C. Come la manzana.
D. Coma la manzana.

Resonerande frågor

1. Diskutera hur imperativ kan användas effektivt i samtal.
Syftet är att bedöma elevens förmåga att resonera kring språkanvändning.

2. Beskriv en situation där du skulle använda imperativ i ett skriftspråk.
Frågan testar elevens förståelse för imperativens funktion i olika kontexter.

3. Jämför och diskutera skillnaderna mellan informell och formell imperativ.
Syftet är att ge eleven möjlighet att visa djupare förståelse för språkets nyanser.

4. Hur skulle du förklara imperativens användning för en person som inte kan spanska?
Frågan utmanar eleven att formulera kunskap på ett pedagogiskt sätt.

5. Vilka faktorer kan påverka valet mellan olika imperativformer i en dialog?
Syftet med frågan är att utforska elevens tänkande kring språkets dynamik.

6. Reflektera kring hur kreativitet kan spela en roll i att skapa exempel med imperativ.
Eleven får möjlighet att visa sin förmåga att tänka utanför ramarna.

7. Hur kan du använda imperativ i din vardag för att förbättra dina språkkunskaper?
Frågan ger utrymme för personlig reflektion och koppling till språkinlärning.

8. Vilka utmaningar möter du när du använder imperativ i spanska?
Syftet är att låta eleven reflektera över sina egna erfarenheter och lärandeprocesser.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt 15 poäng.
Resonerande frågor: Varje svar bedöms med upp till 3 poäng beroende på djup och nyansering. Totalt 24 poäng.
För betyget E krävs minst 8 poäng (minst 3 från resonerande frågor). För betyg C krävs 12 poäng (minst 3 från resonerande frågor). För betyg A krävs 18 poäng (minst 5 från resonerande frågor).


×