En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Spanska 5 – Avancerad grammatik – Konjunktiv i olika tempus

Provkonstruktion

Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Spanska 5
Tema:
Avancerad grammatik – Konjunktiv i olika tempus

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och användning av konjunktiv i både presens och preteritum, samt deras förmåga att tillämpa detta i skrift och muntlig kommunikation.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

“Eleven ska kunna använda verb i olika tempus, inklusive konjunktiv, korrekt i både tal och skrift”

Kunskapskrav:

“Eleven ska kunna diskutera olika teman med en varierad språkanvändning.”

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär konjunktiv i spanskan?

A) En indikativ form
B) En form för att uttrycka fakta
C) En form för att uttrycka önskningar
D) En form för hypotetiska situationer

2. Vilket av följande verb är oregelbundet i konjunktiv?

A) Ser
B) Hablar
C) Comer
D) Vivir

3. Vilken mening är ett exempel på presens konjunktiv?

A) Quería que tú vinieras
B) Espero que vengas
C) Si tuviera tiempo, viajaría
D) Hablaba con él

4. När används konjunktiv vanligtvis?

A) För att uttrycka fakta
B) För att beskriva något som har hänt
C) För att ge befallningar
D) För att uttrycka önskningar och osäkerhet

5. Vilket av följande är ett exempel på en hypotetisk situation med konjunktiv?

A) Ella habla español
B) Si yo fuera rico, compraría una casa
C) Ellos estudian todos los días
D) Tú hablas con tu amigo

6. Vilken form av “haber” används i presens konjunktiv?

A) Hube
B) Habrá
C) Haya
D) Ha

7. Vilken av följande meningar är korrekt skriven i preteritum konjunktiv?

A) Quiero que tú vengas
B) Espero que tú vendrías
C) Ojalá que tú vinieras
D) Si yo hubiera sabido

8. Vilket av följande ord används för att inleda en mening med konjunktiv?

A) Ojalá
B) Porque
C) Sin embargo
D) Por lo tanto

9. Vad är korrekta former av verbet “hablar” i presens konjunktiv?

A) Hablo
B) Hable
C) Hablamos
D) Hablador

10. Vad är syftet med att använda konjunktiv i en mening?

A) Att uttrycka fakta
B) Att göra en befallning
C) Att förklara något
D) Att uttrycka känslor eller osäkerhet

11. Vilken är rätt form av “tener” i presens konjunktiv?

A) Tienes
B) Tenía
C) Tenga
D) Tendrá

12. Vart i meningen “Espero que él venga a la fiesta” används konjunktiv?

A) Espero
B) Que
C) Venga
D) Fiesta

13. Vilken mening är ett exempel på orealistisk önskan?

A) Quiero que vengas
B) Ella espera que él llegue
C) Ojalá que él tuviera un coche nuevo
D) Ellos desean ir al cine

14. Vilket av följande är en hypotetisk klause?

A) Espero que ella me llame
B) Si yo fuera tú, iría a la reunión
C) Me gusta que él cante
D) Ella está feliz porque ganó

15. Vilken av följande meningar är formulerad i presens konjunktiv?

A) Ellos querían venir
B) Dudo que ellos vengan
C) Ellos vendrán mañana
D) Ella vendría si pudiera

Resonerande frågor

1. Diskutera hur skillnaderna mellan presens och preteritum konjunktiv påverkar meningsbyggnad och betydelse. (Syftet är att ge eleverna möjlighet att tänka kritiskt kring grammatik och struktur.)

2. Hur kan du använda konjunktiv för att uttrycka drömmar eller önskningar i ditt eget liv? (Denna fråga uppmuntrar personlig reflektion och kreativitet.)

3. Redogör för situationer där konjunktiv kan vara mer lämpligt än indikativ. (Elever ska kunna visa djupare insikt i språkanvändning.)

4. Vilka svårigheter kan uppstå när man använder konjunktiv i kommunikationen? (Här kan eleverna reflektera över sina erfarenheter och utmaningar.)

5. Hur påverkar kulturella aspekter användningen av konjunktiv i spanskan? (Syftet är att ge eleverna möjlighet att koppla språket till kultur och samhälle.)

6. Reflektera över varför det är viktigt att bemästra konjunktiv i det spanska språket och i kommunikationen. (Denna fråga syftar till att främja djupare förståelse av språkets betydelse.)

7. Ge exempel på en typisk dialog där konjunktiv används och analysera dess funktion. (Detta ger eleverna möjlighet att analysera och kritiskt utvärdera språket.)

8. Diskutera hur användningen av konjunktiv kan variera mellan olika spansktalande kulturer. (Här kan eleverna ge perspektiv på variation och kulturella skillnader.)

Bedömning

Faktafrågor: Varje rätt svar ger 1 poäng, totalt 15 poäng. Resonerande frågor: Varje rätt och välutvecklad svar ger 3 poäng, totalt 24 poäng. För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för betyget C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyget A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).