Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Tyska 1

Tema: Adjektivens böjning

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda adjektivens böjning i tyskan, både skriftligt och muntligt. Provets frågor utvärderar deras kunskaper om reglerna kring adjektivböjning samt deras tillämpning i olika sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna provkonstruktion fokuserar på hur adjektiv böjs i tyskan, beroende på substantivets genus, kasus och antal. Provfrågorna ämnar testa elevernas förståelse av reglerna för adjektivböjning och deras förmåga att använda böjda adjektiv korrekt i meningar.

Kunskapskrav

Eleven kan använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig och muntlig kommunikation. Eleven kan visa grundläggande kunskaper om adjektivens böjning och använda dem korrekt i kommunikationen.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande är ett adjektiv?
    • A) Hund
    • B) springa
    • C) stor
    • D) snabbt
  2. Hur böjs adjektivet “schön” (vacker) i maskulin nominativ?
    • A) schöne
    • B) schöner
    • C) schönes
    • D) schönen
  3. Vilket av följande adjektiv ska användas för ett feminint substantiv i ackusativ?
    • A) schöne
    • B) schöner
    • C) schönes
    • D) schönen
  4. Vad innebär “genus” i samband med adjektivböjning?
    • A) Huruvida adjektivet är långt eller kort
    • B) Maskulinum, femininum eller neutrum
    • C) Hur många adjektiv som används
    • D) Tiden i en mening
  5. Vilket av följande ord beskriver bestämt form av adjektiv i dativ?
    • A) der
    • B) dem
    • C) die
    • D) das
  6. Hur många kasus finns det i tyskan?
    • A) 2
    • B) 4
    • C) 6
    • D) 3
  7. Vilket adjektiv används med substantivet “Haus” (hus) i neutrum nominativ?
    • A) großen
    • B) großes
    • C) große
    • D) schöner
  8. Vilken av dessa adjektivböjningar är korrekt i ackusativ maskulin?
    • A) schöne
    • B) schönen
    • C) schönes
    • D) schöner
  9. Vad är adjektivens roll i meningar?
    • A) De beskriver verb
    • B) De beskriver substantiv
    • C) De beskriver pronomen
    • D) De beskriver andra adjektiv
  10. Vilket av följande är en korrekt mening med ett böjt adjektiv?
    • A) Ich sehe die groß Hund.
    • B) Ich sehe den großen Hund.
    • C) Ich sehe das große Hund.
    • D) Ich sehe dem großen Hund.
  11. Adjustera vilket adjektiv bör användas med “Frau” (kvinna) i nominativ?
    • A) der klein
    • B) die kleine
    • C) das kleine
    • D) den klein
  12. Vilket adjektiv används i dativ för ett neutrum substantiv?
    • A) große
    • B) großem
    • C) großen
    • D) großer
  13. Vilken ändelse läggs till adjektivet vid böjning till feminint i genitiv?
    • A) en
    • B) er
    • C) es
    • D) e
  14. Vilken term används för att beskriva verbets tidsform?
    • A) tempus
    • B) genus
    • C) kasus
    • D) mode

Resonerande frågor

  1. Förklara skillnaden mellan adjektivböjning i nominativ och ackusativ och ge exempel.
  2. Syftet med denna fråga är att låta eleverna visa djupare förståelse för de grammatiska regler som styr adjektivböjning och deras tillämpning i olika kasus.

  3. Analysera en mening och identifiera de adjektiv som används samt deras böjningar. Vad påverkar böjningen?
  4. Denna fråga utmanar eleverna att tillämpa och reflektera över reglerna de lärt sig, vilket visar på en högre nivå av kritiskt tänkande.

  5. Diskutera betydelsen av genus i samband med adjektivböjning och hur det påverkar språkets struktur.
  6. Eleverna får visa förmåga att resonera kring språkets grammatik och dess betydelse, vilket är en viktig del av språkvetenskap.

  7. Ge exempel på hur man kan använda adjektiv kreativt i skriftlig kommunikation. Hur kan detta bidra till att göra språket mer levande?
  8. Vilka svårigheter kan uppstå vid användning av adjektiv i tyskan, särskilt för svensktalande? Ge exempel.
  9. Denna fråga syftar till att uppmana eleverna att reflektera över interlingvistiska utmaningar och anpassningen i språkinlärning.

  10. Beskriv hur kulturella skillnader kan påverka användningen av adjektiv i beskrivningar i tyskan.
  11. Genom att svara på denna fråga får eleverna en möjlighet att diskutera språk i ett kulturellt sammanhang, vilket ökar deras språkmedvetenhet.

  12. Hur kan förståelsen av adjektivens böjning bidra till en djupare nivå av språklig kompetens i tyska?
  13. Frågan uppmanar elever att tänka kring vikten av grammatik för övergripande språklig förmåga.

  14. Reflektera över hur din egen användning av adjektiv har utvecklats genom att lära dig tyska. Ge konkreta exempel.
  15. Genom personlig reflektion kan eleverna koppla sina erfarenheter till den grammatik som de har lärt sig, vilket stärker deras förståelse.

Bedömning

Faktafrågor: Totalt 15 poäng, 1 poäng per riktig fråga.
Resonerande frågor: Totalt 10 poäng, 2 poäng per fråga.

Poängkrav:
E: Minst 8 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
C: Minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
A: Minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.