“`html

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Tyska 2

Tema: Adjektivkomparation

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av komparation av adjektiv samt deras förmåga att använda dessa former i både skriftlig och muntlig kommunikation.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på komparation av adjektiv, inklusive hur man bildar komparativ och superlativ i tyskan. Eleverna kommer att få praktiska övningar för att använda dessa former korrekt i både tal och skrift.

Kunskapskrav

Eleven kan använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig och muntlig kommunikation. Eleven visar förmåga att korrekt komparera adjektiv och använda olika former i sammanhang.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är den komparativa formen av “schön”?
A) **schöner**
B) schönst
C) schöne
D) schönere

2. Vilket av följande adjektiv är oregelbundet?
A) klein
B) **gut**
C) groß
D) jung

3. Hur bildar man superlativ av “hoch”?
A) hoher
B) **am höchsten**
C) hohe
D) hochsten

4. Vilket av följande ord är komparativ?
A) **klärare**
B) klein
C) kleinste
D) größ

5. Vad betyder “am besten”?
A) bättre
B) **bäst**
C) bästare
D) bra

6. Vilken form används för att jämföra två saker?
A) superlativ
B) **komparativ**
C) positiv
D) adjektiv

7. Vad är den komparativa formen av “teuer”?
A) **teurere**
B) teuerstes
C) teurer
D) teuer

8. Vad kallas den form av adjektiv som används för att uttrycka den högsta graden?
A) komparativ
B) **superlativ**
C) positiv
D) adjektiv

9. Vilket av följande är en korrekt användning av komparativ?
A) der größte Mann
B) **größer als**
C) am kleinsten
D) klein als

10. Vad betyder “größer”?
A) mindre
B) liten
C) **större**
D) stor

11. Vilken av följande adjektiv är i superlativ?
A) schöner
B) **der schönste**
C) schöner als
D) schön

12. Vad är den komparativa formen av “interessant”?
A) interessanter
B) **interessanter**
C) am interessantesten
D) interessantere

13. Vad signalerar oregelbundna adjektiv?
A) ***-est***
B) **ändras i formen**
C) används inte i komparativ
D) är alltid längre

14. Vilken form är korrekt: “kleiner” eller “kleine”?
A) kleineste
B) **kleiner**
C) klein
D) kleine

15. Vad är superlativformen av “gut”?
A) **am besten**
B) besser
C) gut
D) guteste

Resonerande frågor

1. Diskutera betydelsen av adjektivkomparation i språket. Hur påverkar det vår kommunikation?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa djupare förståelse för varför komparation är viktigt i språklig kontext.

2. Hur kan oregelbundna former påverka lärandet av ett språk?
Denna fråga låter eleverna tänka på utmaningar och hur de kan övervinna dem i språkinlärning.

3. Ge exempel på situationer där du skulle använda superlativ i en konversation.
Syftet är att eleven får möjlighet att koppla teoretisk kunskap till verkliga situationer i kommunikationen.

4. Hur kan adjektivkomparation bidra till att uttrycka känslor eller åsikter?
Frågan syftar till att hjälpa eleverna att reflektera över språkliga nyanser och deras inverkan på kommunikationen.

5. Diskutera skillnaden mellan komparativ och superlativ. Ge exempel.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att relatera till och jämföra former i ett praktiskt sammanhang.

6. Hur påverkar kulturella aspekter användningen av komparation i tyskan?
Genom denna fråga kan eleverna reflektera över språkets interaktion med kultur och samhälle.

7. På vilket sätt kan adjektivkomparation användas i akademiskt skrivande?
Frågan möjliggör för eleverna att utforska och se appliceringar i mer formaliserade skrivstilar.

8. Reflektera över din egen användning av adjektiv i tal och skrift. Hur kan du förbättra detta?
Syftet här är att uppmuntra självreflektion och personlig utveckling i språkbruk.

Bedömning

Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar. Resonerande frågor: 2 poäng per svar. Totalt 30 poäng.

För betyget E krävs minst 8 poäng, för C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`