En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Tyska 3 – Aktiv och passiv: Skillnader och användning

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Tyska 3

Tema: Passiv och aktiv: Skillnader och användning

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och använda aktiv och passiv form i tyskan, samt att kunna omformulera meningar mellan dessa former. Provets utformning syftar till att ge eleverna möjlighet att påvisa både faktakunskaper och en djupare förståelse för språkets användning.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på skillnaderna mellan aktiv och passiv i tyskan. Eleverna kommer att lära sig hur man omformulerar meningar från aktiv till passiv och vice versa, samt när och varför man använder passivformen.

Kunskapskrav

Eleven kan använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig och muntlig kommunikation. Eleven visar förmåga att korrekt använda aktiv och passiv i olika kontexter i tyskan.

Prov

Faktafrågor

1. Vad beskriver en aktiv mening?

  • A) Vem som påverkas av handlingen
  • B) Vem som utför handlingen
  • C) En händelse utan aktör
  • D) En påstående utan subjekt

2. Vilket ord används som hjälpverb för att bilda passiv i tyskan?

  • A) haben
  • B) werden
  • C) sein
  • D) werden

3. Vad kännetecknar passiv form?

  • A) Aktören i meningen
  • B) Den som påverkas av handlingen
  • C) En handling utan objekt
  • D) En generell känsla

4. Vad är particip II i passiv meningen “Das Buch wird gelesen”?

  • A) Buch
  • B) wird
  • C) gelesen
  • D) Das

5. Vad blir passiv av meningen “Der Koch kocht das Essen”?

  • A) Das Essen kocht der Koch.
  • B) Der Koch wird das Essen kochen.
  • C) Das Essen wird (vom Koch) gekocht.
  • D) Das Essen hat der Koch gekocht.

6. När används passiv i språket?

  • A) När fokus ligger på handlingen
  • B) När aktiviteten är viktig
  • C) För att göra texten kortare
  • D) För att undvika subjekt

7. Vilken av följande meningar är i passiv form?

  • A) Der Lehrer unterrichtet die Schüler.
  • B) Die Schüler werden unterrichtet.
  • C) Die Schüler haben unterrichtet.
  • D) Der Lehrer hat die Schüler unterrichtet.

8. Vad betyder “Das Buch wird gelesen” på svenska?

  • A) Boken läser sig själv.
  • B) Boken läses.
  • C) Boken har lästs.
  • D) Läraren läser boken.

9. Vilken form används för att skapa passiv?

  • A) Aktiv particip
  • B) Werden + particip II
  • C) Infinitiv
  • D) Preteritum

10. Omformulera meningen “Die Eltern unterstützen die Kinder” till passiv.

  • A) Die Kinder unterstützen die Eltern.
  • B) Die Kinder werden (von den Eltern) unterstützt.
  • C) Die Kinder haben Unterstützung bekommen.
  • D) Die Eltern haben die Kinder unterstützt.

11. Vad kallas meningen “Das Wetter wird besser”?

  • A) Aktiv mening
  • B) Passiv mening
  • C) Fråga
  • D) Imperativ mening

12. Vilket svenskt ord motsvarar “werden” i passiv?

  • A) Har
  • B) Bli
  • C) Göra
  • D) Använda

13. I vilken situation föredras vanligast passiv?

  • A) Vid intima samtal
  • B) När resultatet är viktigt snarare än utföraren
  • C) För att skapa kontext
  • D) När det är svårt att uttrycka subjekt

14. Vad kännetecknar en aktiv form i en mening?

  • A) Subjektet utför handlingen.
  • B) Handlingens resultat framhävs.
  • C) Det finns ingen tydlig aktör.
  • D) Verbet står alltid i perfekt.

15. Vad är syftet med att använda passiv i skriven text?

  • A) Göra texten svårare
  • B) Fokusera på händelsen istället för aktören.
  • C) För att alltid vara otydlig
  • D) För att förkorta meningar

Resonerande frågor

1. Diskutera varför det är viktigt att förstå skillnaden mellan aktiv och passiv form.

Syftet är att bedöma elevens förmåga att reflektera över språkets struktur och dess användning i olika kontexter.

2. Ge exempel på en situation där passiv är mer användbart än aktiv och motivera ditt svar.

Detta ger elever möjlighet att argumentera för valet av språkstruktur i en given kontext.

3. Hur kan överanvändning av passiv påverka textens klarhet och stil? Diskutera med exempel.

Genom att analysera språkbruk kan elever visa sin förståelse av stilistiska val och dess konsekvenser i skriftlig kommunikation.

4. Beskriv hur man kan använda aktiv och passiv för att påverka läsarens uppfattning av texten.

Denna fråga syftar till att uppmuntra tillkritisk reflektion om språkets makt och påverkan på mottagaren.

5. I vilken mån tror du att aktiva och passiva former används i olika typer av texter, t.ex. nyheter kontra litterär text? Diskutera.

Eleverna kan visa sin förståelse för textgenrer och deras specifika språkbruk.

6. Hur skulle du förklara skillnaden mellan aktiv och passiv form för någon som aldrig har stött på dessa begrepp tidigare?

Denna fråga testar elevens förmåga att kommunicera språkets struktur pedagogiskt.

7. Diskutera de utmaningar du har stött på när du arbetade med passiv form och hur du löste dem.

Denna fråga ger utrymme för personlig reflektion och strategier kring lärande.

8. Hur tror du att förståelsen av aktiv och passiv kan hjälpa dig i framtida språkanvändning, både skriftligt och muntligt?

Genom att reflektera över språkets funktion kan elever berätta om praktiska tillämpningar och sina egna språkmål.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 45 poäng, där faktafrågorna ger 30 poäng (2 poäng per fråga) och de resonerande frågorna ger 15 poäng (5 poäng per fråga).

För betyget E krävs minst 8 poäng totalt.

För betyget C krävs minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor).

För betyget A krävs minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor).