En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Tyska 3 – Aktiv och passiv: Skillnader och användning

Lektionsplanering i Tyska 3

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Tyska 3

Tema: Passiv och aktiv: Skillnader och användning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på skillnaderna mellan aktiv och passiv i tyskan. Eleverna kommer att lära sig hur man omformulerar meningar från aktiv till passiv och vice versa, samt när och varför man använder passivformen.

Kunskapskrav

Eleven kan använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig och muntlig kommunikation. Eleven visar förmåga att korrekt använda aktiv och passiv i olika kontexter i tyskan.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till aktiv och passiv (10 min)

  • Förklara vad aktiv och passiv är och deras roll i språket.
  • Ge exempel på skillnader mellan aktiv och passiv:
    • Aktiv: „Der Lehrer unterrichtet die Schüler.” (Läraren undervisar eleverna.)
    • Passiv: „Die Schüler werden (von dem Lehrer) unterrichtet.” (Eleverna undervisas (av läraren).)

Övning: Identifiera aktiv och passiv (15 min)

  • Dela ut meningar där eleverna ska identifiera om de är i aktiv eller passiv form.
  • Låt dem arbeta parvis för att diskutera sina svar, och gå sedan igenom korrekt svar.

Introduktion till bildandet av passiv (15 min)

  • Förklara hur man bildar passiv: användning av hjälpverb „werden” och particip II.
  • Ge exempel på hur olika verb böjs i passiv och vad som händer med ordföljden.

Övning: Omformulera meningar (10 min)

  • Eleverna ska öva genom att omvandla aktiva meningar till passiva.
  • Dela ut en övning där eleverna får meningar i aktiv form att omarbeta.

Aktivitet

Eleverna ska i grupper om 3-4 personer skapa en kort dialog som inkluderar både aktiv och passiv form. De ska skriva ner sina exempel och presentera dialogerna för klassen. Detta hjälper dem att förstå och tillämpa aktiv och passiv i praktiska situationer.

Exit-ticket

  • Vad är skillnaden mellan aktiv och passiv?
    Svar: Aktiv beskriver vem som utför handlingen, medan passiv beskriver vem som påverkas av handlingen.
  • Ge ett exempel på en mening i passiv form.
    Svar: „Das Buch wird gelesen.” (Boken läses.)
  • Hur bildar man passiv i tyskan?
    Svar: Genom att använda „werden” tillsammans med particip II av huvudverbet.
  • När är det vanligast att använda passiv?
    Svar: När fokus ligger på handlingen eller resultatet snarare än den som utför handlingen.
  • Omarbeta följande mening till passiv: „Der Koch kocht das Essen.”
    Svar: „Das Essen wird (vom Koch) gekocht.” (Maten tillagas (av kocken).)

×