Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Tyska 3
Tema: Berättande texter: Struktur och stil
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att skriva och analysera berättande texter. Provets fokus ligger på struktur, stil och språklig korrekthet, vilket är centralt för att kunna producera engagerande och koherenta berättelser.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll är: “att strukturera och skriva berättande texter. Eleverna kommer att lära sig hur man bygger upp en berättelse med inledning, handling och avslutning, samt hur man använder stilistiska grepp för att skapa intressanta och levande texter.”
Kunskapskrav
Provets kunskapskrav är: “Eleven kan använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig och muntlig kommunikation. Eleven visar förmåga att skriva en strukturerad berättande text och använda beskrivande språkliga verktyg.”
Prov
Faktafrågor
1. Vad är en berättande texts huvudsyfte?
A) Att undervisa
B) Att informera
C) Att berätta en historia
D) Att fängsla läsaren
2. Vilket av följande är INTE ett grundelement i en berättelse?
A) En tydlig struktur
B) Inledning
C) Karaktärer
D) Avslutning
3. Vad kännetecknar en effektiv inledning?
A) Den är lång och utförlig
B) Den fångar läsarens intresse direkt
C) Den förklarar hela berättelsen
D) Den innehåller många karaktärer
4. Vilken stilistisk teknik kan användas för att beskriva en scen?
A) Rationell analys
B) Bildspråk
C) Faktadriven presentation
D) Enkelt språkval
5. Vilken del av berättelsen bygger upp spänningen?
A) Avslutningen
B) Inledningen
C) Handlingen
D) Karaktärerna
6. Vad syftar konflikter i en berättelse till?
A) Att göra berättelsen tråkig
B) Att skapa spänning och driva intrig
C) Att avsluta berättelsen
D) Att introducera nya karaktärer
7. Vad är viktigt att tänka på när man avslutar en berättelse?
A) Att ge en tillfredsställande lösning
B) Att introducera en ny konflikt
C) Att lämna alla frågor obesvarade
D) Att förlänga berättelsen
8. Hur kan man beskriva en karaktärs känslor?
A) Genom fakta
B) Genom inre monolog och dialog
C) Genom rörelser
D) Genom statiska bilder
9. Vilken funktion har en berättelses karaktärer?
A) De driver berättelsens handling framåt
B) De är bara dekorativa
C) De har ingen betydelse
D) De förklarar språkliga regler
10. Vad kan man använda för att göra en berättelse mer levande?
A) Enkelt språk
B) Beskrivningar med hjälp av sinnena
C) Långa meningar
D) Komplexa termer
11. Vad är en vanlig metod för att introducera spänning?
A) Genom att använda cliffhangers
B) Genom att berätta allt från början
C) Genom att låta karaktärerna diskutera allting
D) Genom att låta berättelsen vara statisk
12. Vilken form av språk kan öka engagemanget i en berättelse?
A) Teknisk terminologi
B) Beskrivande språk och metaforer
C) Enkelt språk utan detaljer
D) Formellt språk
13. Vad är en konflikt i en berättelse?
A) En del av texten som inte är relevant
B) Understryker karaktärernas brister
C) En utmaning som karaktärerna måste hantera
D) En beskrivning av miljön
14. Vad gör en berättelse mer engagerande?
A) Långsamma handlingar
B) Otydliga karaktärer
C) Tydliga och intressanta karaktärsutvecklingar
D) Ingen karaktärutveckling
15. Vilken del av en berättelse hjälper läsaren att förstå karaktärernas motivationer?
A) Dialog och inre monolog
B) Endast beskrivningar
C) Avslutningen
D) Inledningen
Resonerande frågor
1. Hur kan man effektivt fånga läsarens intresse i en berättelse?
Denna fråga syftar till att utvärdera elevens kreativitet och förmåga att identifiera viktiga inslag i berättande.
2. Diskutera betydelsen av stilistiska grepp i berättande texter. Ge exempel.
Denna fråga uppmanar eleverna att reflektera över språkets kraft och hur det påverkar berättelsens förmåga att engagera läsaren.
3. Hur kan en komplex karaktärsutveckling bidra till berättelsens djup?
Genom att utvärdera dessa aspekter kan eleverna visa sin förståelse för karaktärernas roll i en berättelse.
4. Vilka konsekvenser kan en välskriven inledning ha på hela berättelsen?
Frågan låter eleverna fördjupa sig i betydelsen av en stark inledning och dess påverkan på läsarens upplevelse.
5. Vilka tekniker kan användas för att bygga upp en effektiv konflikt i en berättelse?
Elevernas svar kan visa deras förståelse för narrativ struktur och berättandets mekanik.
6. Diskutera hur miljöbeskrivningar kan påverka berättelsens känsla och stämning.
Denna fråga låter eleverna reflektera över sambandet mellan miljö och berättande.
7. Hur ska en berättelse avslutas för att lämna ett bestående intryck?
Genom att utforska avslutningen kan eleverna visa sin förmåga att tänka kritiskt kring berättande grepp.
8. Hur bidrar dialog till att fördjupa en berättelse?
Denna fråga uppmanar eleverna att överväga dialogens betydelse och effekt på karaktärernas interaktioner.
Bedömning
Faktafrågor (1 poäng för varje korrekt svar, totalt 15 poäng):
Minst 8 poäng krävs för betyg E.
Minst 12 poäng krävs för betyg C (minst 3 poäng från resonerande frågor).
Minst 18 poäng krävs för betyg A (minst 5 poäng från resonerande frågor).