Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Tyska 3
Tema: Argumenterande texter: Skrivande och presentation
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skriva och presentera argumenterande texter, samt att kritiskt hantera argument och motargument i en strukturerad form. Provets fokus ligger på att eleverna ska kunna uttrycka sina åsikter på ett klart och övertygande sätt.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion fokuserar på att skriva och presentera argumenterande texter. Eleverna kommer att lära sig att strukturera sina texter, formulera starka argument och presentera sina åsikter på ett övertygande sätt.
Kunskapskrav
Eleven kan använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig och muntlig kommunikation. Eleven visar förmåga att skriva väldisponerade argumenterande texter och att övertyga genom effektiv presentation.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är syftet med en argumenterande text?
A) Att underhålla läsaren
B) Att informera om fakta
C) Att framföra och stödja en åsikt
D) Att skapa en berättelse
2. Vilken del av en argumenterande text presenterar huvudargumenten?
A) Slutsats
B) Inledning
C) Huvuddel
D) Sammanfattning
3. Vad kallas en invändning mot ens huvudargument?
A) Argument
B) Motargument
C) Slutsats
D) Inledning
4. Vilket av följande är en viktig komponent i en argumenterande text?
A) Berättande stil
B) Personliga anekdoter
C) Fakta och exempel
D) Fiktiva element
5. Hur kan en stark inledning se ut?
A) Direkt presentation av resultat
B) En engagerande fråga eller påstående
C) En lång historia
D) En upprepning av gamla idéer
6. Vad är en slutsats i en argumenterande text?
A) Den första meningen
B) Sammanfattning av huvudsakliga poänger
C) Ett nytt argument
D) En detaljerad analys
7. Vilken av följande är en effektiv metod för att hantera motargument?
A) Ignorera dem
B) Förolämpa dem
C) Erkänna och bemöta dem
D) Göra dem komiska
8. Vad kallas stödet i form av fakta eller exempel som används för att stärka ett argument?
A) Motargument
B) Sammanfattning
C) Invändning
D) Bevis
9. Vad är viktigt att tänka på när man avslutar en argumenterande text?
A) Att inte återkoppla till inledningen
B) Att inkomma nya idéer
C) Att sammanfatta huvudpoängerna
D) Att förlänga texten
10. Vad kännetecknar en väldisponerad argumenterande text?
A) Många olika ämnen
B) Oklart fokus
C) Tydlig struktur och relevanta argument
D) Inga motargument
11. Vilken roll spelar känslomässiga appeller i argumenterande texter?
A) De är irrelevanta
B) De kan förstärka argumenten
C) De gör texten längre
D) De skapar förvirring
12. Hur många argument bör en argumentationsplan minst innehålla?
A) Ett
B) Två
C) Tre
D) Fyra
13. Vilken typ av språk är viktigt att använda i en argumenterande text?
A) Muntligt och informellt
B) Otydligt och slarvigt
C) Språkligt korrekt och begripligt
D) Fackterm och komplexitet
14. Vad är ett exempel på en känslomässig appell?
A) Att använda statistik
B) Att berätta en personlig historia
C) Att citera experter
D) Att hänvisa till lagar
15. Hur kan man uppmuntra sina klasskamrater under presentationer?
A) Genom att ställa frågor och ge konstruktiv feedback
B) Genom att vara tyst
C) Genom att kritisera hårt
D) Genom att avbryta och diskutera
Resonerande frågor
1. Diskutera vikten av tydlig struktur i en argumenterande text.
Syftet är att fördjupa förståelsen för hur struktur påverkar läsarens förståelse och engagemang.
2. Hur kan personliga erfarenheter stärka ett argument?
Frågan ger eleverna möjlighet att utforska hur personliga berättelser kan öka övertygelsekraften.
3. På vilket sätt kan motargument förbättra din egen argumentation?
Genom denna frågeställning kan eleverna reflektera över hur motargument kan användas för att tighten sina egna argument.
4. Vilka faktorer anser du är viktigast för att övertyga en publik?
Elever får möjlighet att analysera och prioritera aspekter av argumentation och presentation.
5. Hur kan man hantera kritik från åhörarna under en presentation?
Detta ger eleverna möjlighet att visa förmåga att tänka kritiskt och strategiskt kring respons från publiken.
6. Reflektera över hur känslor och fakta samverkar i en övertygande text.
Frågan uppmanar till uppvisande av förståelse för balansen mellan emotionella och rationella argument.
7. Varför är det viktigt att avsluta en text starkt?
Denna fråga belyser vikten av ett kraftfullt avslut för att förankra budskapet i läsaren.
8. Hur kan digitala medier påverka presentationen av argument?
Frågan öppnar för diskussion kring modern kommunikation och dess inflytande på argumentation.
Bedömning
Provet kan bedömas med en poängskala där faktafrågorna ger maximalt 1 poäng per svar och resonerande frågor maximalt 3 poäng per svar. Totalt kan provet ge upp till 30 poäng.
För betygsnivå E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betygsnivå A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).