Prov i Tyska 3 – Adjektivkomparation
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Tyska 3
Tema: Adjektivkomparation och användning av komparativ och superlativ
Syfte
Syftet med provet är att bedöma studenternas förmåga att korrekt använda och bilda komparativ och superlativ av adjektiv i både tal och skrift. Provet omfattar både faktafrågor och fler komplexa resonerande frågor som ger studenterna möjlighet att formulera sina tankar och visa djup förståelse för ämnet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion fokuserar på komparation av adjektiv, inklusive hur man bildar komparativ och superlativ. Eleverna kommer att få praktiska övningar för att använda dessa former korrekt i både tal och skrift.
Kunskapskrav
Eleven kan använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig och muntlig kommunikation. Eleven visar förmåga att korrekt kompareraadjektiv och använda olika former i sammanhang.
Prov
Faktafrågor
- Vad kallas formen av adjektivet som används för att jämföra två objekt?
A) Superlativ
B) Komparativ
C) Positiv
D) Adverb - Vilket av följande är korrekt komparativ av “hoch” (hög)?
A) hoher
B) höher
C) hochgern
D) am hochsten - Vad innebär superlativ?
A) Att uttrycka en skillnad
B) Att jämföra med flera objekt
C) Att uttrycka den högsta graden av en egenskap
D) Att använda ett adjektiv - Vilket är ett exempel på en oregelbunden adjektivform?
A) klein → kleiner
B) gut → besser
C) schnell → schneller
D) schön → schöner - Vad är den komparativa formen av “klein” (liten)?
A) kleiner
B) kleinest
C) am kleinsten
D) kleinere - Hur används superlativ i en mening?
A) För att jämföra två objekt
B) För att beskriva den mest extrema graden
C) I frågor
D) I listor - Vilket av följande adjektiv är oregelbundet?
A) schön
B) klein
C) gut
D) schnell - Vad betyder “am besten”?
A) bäst
B) bättre
C) godt
D) godast - Vilken komparativ form är felaktig?
A) teuer → teurer
B) viel → vieler
C) groß → größer
D) schnell → schneller - Hur skulle “kall” (kall) komparativt formas?
A) kalter
B) kälter
C) am kühlsten
D) kalt - Vad är den superlativa formen av “stark” (stark)?
A) am stärksten
B) stärkeren
C) stärker
D) starker - Vad kallas reglerna för komparation av adjektiv?
A) Komparationsregler
B) Adjektivregler
C) Grammatikregler
D) Syntax regler - Vilket av följande ord används för att jämföra mer än två objekt?
A) am meisten
B) besser
C) kleiner
D) mehr - Vilken mening är korrekt med komparativ form?
A) Ich bin größer als du.
B) Du bist gut.
C) Das Haus ist teurer als das Auto.
D) Er ist am schnellsten. - Hur säger man “snabbare” på tyska?
A) schnallen
B) schneller
C) schnellste
D) schnellerende
Resonerande frågor
- Ge exempel på tre adjektiv och förklara deras komparativa och superlativa former.
Syfte: Eleverna ska visa sin förståelse för hur komparation fungerar genom att använda konkreta exempel. - Diskutera skillnaden mellan oregelbundna och regelbundna adjektivkomparationer.
Syfte: Eleverna får möjlighet att fördjupa sina kunskaper kring olika typer av adjektiv och deras bildning. - Förklara hur adjektivkomparation kan användas i beskrivningar av personer eller platser.
Syfte: Eleverna ska kunna relatera grammatiska formler till praktiska exempel i vardagen. - Hur kan man använda adjektivkomparation för att uttrycka sina åsikter i diskussioner?
Syfte: Ger eleverna möjlighet att koppla grammatik till kommunikation och argumentation. - Vilka fall kan komparation av adjektiv leda till missförstånd?
Syfte: Eleverna ska reflektera över grammatikens påverkan på klarhet och förståelse. - Jämför och diskutera användningen av komparativ och superlativ i svenska språket med tyska.
Syfte: Ger eleverna en djupare insikt i språklig skillnad och likhet mellan de två språken. - Beskriv hur den här grammatiska strukturen kan förändras i olika kontexter (t.ex. skriftligt vs. muntligt).
Syfte: Eleverna tränar på att anpassa sin kunskap efter olika kommunikativa situationer. - Hur skulle du förklara behovet av komparativa och superlativa former för någon som är nybörjare i tyska?
Syfte: Eleverna får möjlighet att visa förmågan att förklara och lära ut, vilket kräver djup förståelse.
Bedömning
Provet bedöms efter följande kriterier:
- Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng, max 15 poäng.
- Resonerande frågor: Varje fråga bedöms med max 3 poäng beroende på djup och korrekthet i resonemanget.
För att uppnå betyg:
- E: Totalt minst 8 poäng.
- C: Totalt minst 12 poäng (inkl. minst 3 poäng från resonerande frågor).
- A: Totalt minst 18 poäng (inkl. minst 5 poäng från resonerande frågor).