Föremål och tekniska system i vardagen och hur de har förändrats över tid
Årskurs
1
Ämne
Teknik
Tema
Föremål och tekniska system
Tematisk Undervisning
1. Inledning till Teknik
- Presentera begreppet teknik med hjälp av bilder på olika föremål (t.ex. gamla och nya telefoner, lampor, leksaker).
- Diskutera med eleverna vad de ser och vilken teknik som används.
2. Utforskning av Föremål
- Ta med både moderna och äldre föremål till klassrummet. Låt barnen undersöka dem.
- Dela upp klassen i grupper och ge dem olika föremål att studera. Be dem beskriva vad de ser och hitta likheter och skillnader.
3. Tidslinje
- Skapa en tidslinje som visar hur olika tekniska system har förändrats över tid. Använd bilder och korta beskrivningar.
- Låt eleverna rita sina egna versioner av förändrade föremål.
Praktiska Aktiviteter
1. Bygg Projekt
- Ge eleverna material (kartong, plastflaskor, tyg etc.) för att bygga egna versioner av teknikföremål.
- Låt dem presentera sina skapelser för klassen och förklara hur de har använts.
2. Film och Media
- Visa korta filmer eller animationsklipp som visar hur teknik har utvecklats.
- Diskutera filmen efteråt och ställ frågor som “Vad var annorlunda?” och “Vad tycker ni om den gamla tekniken?”.
Reflektion och Sammanfattning
1. Klassdiskussion
- Låt eleverna reflektera över vad de har lärt sig. Vad var mest intressant för dem?
- Kan de tänka sig hur tekniken kommer att se ut i framtiden?
2. Skapa en Utställning
- Sätt ihop en liten utställning av föremålen och deras beskrivningar i klassrummet.
- Involvera föräldrar genom att bjuda in dem att se utställningen.
Genom att använda en kombination av diskussioner, praktiska aktiviteter och reflektion kan eleverna få en djupare förståelse för teknikens roll i vardagen och hur den har förändrats över tid.