Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Engelska 7 – Subject-Verb Agreement






Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Engelska 7

Tema: Subject-Verb Agreement

Syfte

Syftet med provet är att bedöma studenternas förståelse och tillämpning av subject-verb agreement i både tal och skrift, samt att säkerställa att de kan identifiera och använda korrekt grammatik i olika sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på grammatisk korrekthet i samband med subject-verb agreement, vilket är en grundläggande aspekt av engelsk grammatik. Eleverna kommer att lära sig hur subjekt och verb måste överensstämma i tal och skrift, och de kommer att praktisera detta genom olika övningar och exempel.

Kunskapskrav

Eleven ska visa förmåga att använda och förstå grundläggande grammatiska strukturer och använda dessa i både tal och skrift, inklusive en korrekt användning av subject-verb agreement.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande är en korrekt mening?
    A) She go to the store.
    B) She goes to the store.
    C) She gone to the store.
    D) She going to the store.
    B
  2. Vad är pluralformen av verbet “to be” för tredje person?
    A) is
    B) was
    C) are
    D) be
    C
  3. Vilket av följande exempel visar ett vanligt misstag i subject-verb agreement?
    A) The team are winning.
    B) The players are winning.
    C) The committee meets tomorrow.
    D) The group is meeting.
    A
  4. Välj den korrekta formen av verbet: “Neither the teacher nor the students _____ present.”
    A) is
    B) are
    C) was
    D) be
    A
  5. Vilket av följande är ett korrekt exempel?
    A) The cats is playing.
    B) The cat are playing.
    C) The cats are playing.
    D) The cat plays.
    C
  6. Vilken av följande meningar är korrekt?
    A) Each of the players have a chance.
    B) Each of the players has a chance.
    C) Each player have a chance.
    D) Each player has a chance.
    B
  7. Välj den korrekta formen: “A couple of days _____ left before the event.”
    A) is
    B) are
    C) can
    D) was
    B
  8. Vilken av följande meningar är korrekt?
    A) The book on the table belong to me.
    B) The books on the table belong to me.
    C) The books on the table belongs to me.
    D) The book on the table belongs to me.
    D
  9. Vad är en vanlig regel för subject-verb agreement?
    A) Ett kollektivt substantiv används alltid i plural.
    B) Om subjektet är ihopkopplat med “and” används alltid pluralform.
    C) Om subjektet är ett oregelbundet substantiv, används singularform.
    D) “Either/or” kräver alltid pluralform.
    B
  10. Välj det korrekta svaret: “The data _____ being analyzed.”
    A) is
    B) are
    C) have
    D) was
    A
  11. Vilket av följande visar en korrekt användning av subject-verb agreement?
    A) The flock of birds are flying.
    B) The flock of birds is flying.
    C) The flock of birds were flying.
    D) The birds of the flock is flying.
    B
  12. Vilken av följande meningar är felaktig?
    A) The committee decide on the rules.
    B) The committee is meeting today.
    C) The group of athletes train hard.
    D) The class enjoys the lesson.
    A
  13. Vad är rätt alternativ? “Both of the options _____ available.”
    A) is
    B) are
    C) was
    D) be
    B
  14. Välj den rätta meningen:
    A) The box of chocolates are on the table.
    B) The box of chocolates is on the table.
    C) The boxes of chocolates is on the table.
    D) The boxes of chocolate are on the table.
    B
  15. Vilken formulering är korrekt?
    A) None of the students were late.
    B) None of the student was late.
    C) None of the students is late.
    D) None of the student are late.
    A
  16. Välj den rätta formen: “A team of players _____ practicing.”
    A) are
    B) is
    C) was
    D) be
    B

Resonerande frågor

  1. Förklara varför subject-verb agreement är viktigt i skriftlig kommunikation.
    Syftet är att främja förståelse för hur grammatisk korrekthet påverkar läsarens uppfattning.
  2. Ge exempel på situationer där fel i subject-verb agreement kan leda till missförstånd.
    Frågan uppmanar till analys av praktiska konsekvenser av grammatiska misstag.
  3. Hur skiljer sig reglerna för subject-verb agreement mellan engelska och svenska?
    Frågan uppmuntrar till jämförelser mellan språk och kulturella skillnader i grammatik.
  4. Vilka strategier kan användas för att korrektur läsa en text med fokus på subject-verb agreement?
    Frågan öppnar för diskussion om praktiska metoder för att förbättra grammatik kännedom.
  5. Diskutera hur olika tidsformer påverkar subject-verb agreement.
    Frågan utmanar eleverna att koppla olika grammatiska koncept till varandra.
  6. Hur kan man bedriva en klassdiskussion för att stärka förståelsen av subject-verb agreement?
    Frågan syftar till att främja reflektion kring pedagogiska metoder.
  7. Vad skulle en felaktig användning av subject-verb agreement i en akademisk text kunna leda till?
    Frågan utforskar konsekvenser på högre nivåer av språkbruk och akademisk öppenhet.
  8. Hur kan mätning av elevers förståelse av subject-verb agreement göras effektivt?
    Frågan inbjuder till reflektion över bedömningsmetoder och tester.

Bedömning

Provet kan bedömas med följande poängsystem:

  • Faktafrågor: Varje fråga ger 1 poäng. Totalt 15 poäng.
  • Resonerande frågor: Varje fråga ger 3 poäng. Totalt 24 poäng.

För att nå betyg E krävs minst 8 poäng totalt. För betyg C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor). För betyg A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp