Kompakt AI-Knappmeny

Planering. HT. Gy. Social omsorg 1 – Kommunikation och bemötande

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Social omsorg 1

Tema: Kommunikation och bemötande inom social omsorg

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska fokusera på vikten av kommunikation och bemötande inom social omsorg. Eleverna ska lära sig om olika kommunikationstekniker, hur man anpassar sitt bemötande efter olika målgrupper och vikten av att bygga relationer.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och ge exempel på olika kommunikationsmetoder och bemötanden inom social omsorg. Eleven kan reflektera över hur kommunikation påverkar relationen mellan omsorgspersonal och brukare.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kommunikation inom social omsorg (10 min)

  • Definiera vad kommunikation betyder i kontexten av social omsorg.
  • Diskutera olika typer av kommunikation, inklusive verbal och icke-verbal kommunikation.
  • Fråga eleverna om deras erfarenheter av kommunikation i vård- och omsorgssammanhang.

Vikten av bemötande (15 min)

  • Presentera begreppet bemötande och dess betydelse för att skapa förtroende och trygghet.
  • Diskutera hur man kan anpassa sitt bemötande beroende på individens behov och situation (exempelvis barn, äldre, personer med funktionsnedsättning).
  • Låt eleverna reflektera över situationer där ett bra bemötande har gjort skillnad.

Praktisk övning: Rollspel (15 min)

  • Dela in eleverna i par och ge dem olika scenarier där de behöver kommunicera och bemöta en brukare i olika situationer (exempel: första mötet, svår situation som oro eller sorg).
  • Låt dem öva på att använda olika kommunikationstekniker och bemötande som de diskuterat.
  • Observera och ge feedback på deras interaktioner.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta vikten av effektiv kommunikation och bemötande inom social omsorg, och ställ frågor för att främja reflektion: Hur kan bra bemötande påverka resultaten av omsorgsarbetet?
  • Diskutera hur kommunikationsfärdigheter kan utvecklas och förbättras.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en reflekterande dagbok där de beskriver en samverkan med en brukare där kommunikation och bemötande var centralt. I dagboken ska de analysera vad som gick bra, vad som kunde ha gjorts annorlunda, och hur de kan utveckla sina färdigheter i framtiden.

Exit-ticket

  • Vilken kommunikationsmetod anser du vara mest viktig inom social omsorg och varför?
  • Nämn en situation där du har sett ett bra eller dåligt bemötande.
  • Hur kan kommunikation påverka en brukares välbefinnande?
  • Vilka utmaningar kan uppstå i kommunikationen med olika målgrupper?
  • Vad tyckte du var mest lärorikt under lektionen?

Hemuppgift

Eleverna ska välja en kommunikationsmetod (t.ex. aktivt lyssnande, icke-verbal kommunikation) och skriva en uppsats där de beskriver metoden, dess betydelse i social omsorg och hur den kan tillämpas.


Modern Tillbaka-knapp