En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Rättspsykiatri – Samverkan inom rättspsykiatri och andra aktörer

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Rättspsykiatri
Tema: Samverkan inom rättspsykiatri och andra aktörer

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om samverkan mellan olika aktörer inom rättspsykiatri, inklusive förståelse för rollfördelning, vikten av effektiv kommunikation och hur dessa samarbeten bidrar till individers rehabilitering och välbefinnande.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge kunskap om hur olika aktörer inom rättspsykiatri samarbetar för att ge en helhetslösning för personer med psykisk ohälsa, inklusive psykiatrisk vård, socialtjänst och rättsväsende. Eleverna ska lära sig om rollfördelning, kommunikation och gemensamma mål.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och ge exempel på hur samverkan mellan olika aktörer inom rättspsykiatri fungerar och vikten av dessa samarbeten för individers rehabilitering och välbefinnande.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken aktör ansvarar för psykiatrisk vård inom rättspsykiatri?
A) Kriminalvården
B) Socialtjänsten
C) **Psykiatrisk vård**
D) Rättsväsendet

2. Vad är en viktig nyckelfaktor för samverkan mellan olika aktörer?
A) Ökad konkurrens
B) **Tydlig kommunikation**
C) Självständigt arbete
D) Mindre information

3. Vilken av följande aktörer är inte vanligtvis involverad i rättspsykiatrisk samverkan?
A) Psykiatrisk vård
B) **Utbildningssektorn**
C) Socialtjänsten
D) Kriminalvården

4. Vad kan en brist på samverkan leda till?
A) **Negativa rehabiliteringsresultat**
B) Ökad effektivitet
C) Bättre rapportering
D) Tydligare mål

5. Vilken aktör kan bidra till en helhetslösning för individer med psykisk ohälsa?
A) **Socialtjänsten**
B) Engagerade familjer
C) Skolor
D) Medier

6. I vilken situation är samverkan mellan aktörer särskilt viktig?
A) Vid avbrott i vård
B) **Vid rehabilitering av individer**
C) När individer är friska
D) Ingen av ovanstående

7. Vad innebär “rollfördelning” inom rättspsykiatri?
A) Att varje aktör arbetar ensam
B) **Att tydligt definiera vilka uppgifter varje aktör har**
C) Att ingen behöver samverka
D) Att rollerna växlar beroende på behovet

8. Vad är en viktig aspekt av kommunikation mellan aktörer?
A) Att undvika konflikter
B) **Att vara tydlig och konkret**
C) Att samla information för sig själv
D) Att prata så mycket som möjligt

9. Vilken roll spelar kriminalvården i rättspsykiatrisk samverkan?
A) Att öka straffen
B) **Att rehabilitera individer i behov av vård**
C) Att driva utredningar
D) Att neka behandlingar

10. Vad är syftet med fallstudier i undervisningen?
A) Att skapa förvirring
B) **Att analysera konkreta exempel på samverkan**
C) Att ge eleverna mer arbete
D) Att avbryta lektionerna

11. Hur kan olika aktörer i rättspsykiatri främja individens välbefinnande?
A) Genom att arbeta oberoende
B) **Genom att samarbeta och dela information**
C) Genom att undvika kontakt
D) Genom att ge motstridiga råd

12. Vilken typ av rapport ska eleverna skriva som del av sin aktivitet?
A) En juridisk analys
B) **En rapport om framgångsrik samverkan**
C) En lista med medicinska termer
D) En kort novell

13. Vad ska ingå i rapporten om samverkan?
A) Bara namn på aktörer
B) **Detaljer om involverade aktörer och resultat**
C) Uteslutna exempel
D) Personliga åsikter utan fakta

14. Hur påverkar företagets kultur samverkan?
A) Endast negativt
B) **Genom att forma samarbetets dynamik**
C) Ingen påverkan
D) Endast i positiva sammanhang

15. Vad handlar samverkan om i kontexten av rättspsykiatri?
A) Att undvika informationsdelning
B) **Att skapa gemensamma mål och strategier**
C) Att konkurrera med andra aktörer
D) Att hålla information hemlig

Resonerande frågor

1. Diskutera hur effektiv kommunikation mellan aktörer kan påverka individens rehabilitering. (Syftet är att bedöma elevens förmåga att koppla teori till praktiska exempel.)

2. Resonera kring vikten av samverkan för att skapa en helhetslösning för individer med psykisk ohälsa. (Frågan syftar till att eleverna reflekterar över samverkan utifrån flera perspektiv.)

3. Ge exempel på situationer där en bristande samverkan kan ha negativa konsekvenser för individen. (Syftet är att utvärdera elevens insikt och analysförmåga.)

4. Hur kan olika aktörers roller utvecklas för att förbättra samarbetet inom rättspsykiatri? (Detta uppmanar till reflektion och kreativt tänkande kring problemlösning.)

5. Vilka utmaningar kan uppstå i samarbetet mellan olika aktörer inom rättspsykiatri? (Frågan är utformad för att stimulera till djupgående analys av potentiella problem.)

6. På vilket sätt kan utbildning och träning påverka samverkan mellan aktörer? (Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka på lösningar och förbättringar.)

7. Diskutera hur samverkan kan leda till en bättre offentlig politik inom rättspsykiatriska frågor. (Syftet här är att bedöma elevens förmåga att applicera kunskap på större sammanhang.)

8. Reflektera över hur kulturella skillnader kan påverka samarbetet mellan olika aktörer. (Frågan avser att få elever att tänka kritiskt och brett kring samverkansdynamik.)

Bedömning

Provets maximala poäng är 30 poäng, fördelade på faktafrågor och resonerande frågor.

Poäng för faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng möjliga.

Poäng för resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng möjliga.

För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).