Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Psykologi 2a
Tema: Introduktion till psykologiska teorier
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av centrala psykologiska teorier, deras tillämpning samt förmåga att analysera och reflektera över dessa teorier i relation till mänskligt beteende.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge en översikt av viktiga psykologiska perspektiv, inklusive hur dessa teorier förklarar mänskligt beteende och psykiska processer.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och förklara centrala psykologiska teorier och deras tillämpning. Eleven kan reflektera över hur dessa teorier påverkar förståelsen av individens beteende och psykiska liv.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket psykologiskt perspektiv fokuserar mest på observerbart beteende?
- A) Kognitiv
- B) Humanistisk
- C) Psykodynamisk
- D) Beteende
2. Vem är en central figur inom psykodynamisk psykologi?
- A) Freud
- B) Skinner
- C) Bandura
- D) Rogers
3. Vad fokuserar det kognitiva perspektivet på?
- A) Biologiska faktorer
- B) Tänkande och mentala processer
- C) Sociala faktorer
- D) Emotioner
4. Vilket perspektiv betonar individens fria vilja och potential för tillväxt?
- A) Psykodynamisk
- B) Humanistisk
- C) Beteende
- D) Biologisk
5. Vilket av följande representerar den biologiska psykologins fokus?
- A) Relationer
- B) Hjärnans funktioner
- C) Kulturella influenser
- D) Emotionella processer
6. Skinner är känd för vilken typ av inlärning?
- A) Klassisk betingning
- B) Operant betingning
- C) Social inlärning
- D) Kognitiv inlärning
7. Vilket perspektiv skulle mest troligt fokusera på barndomstrauman?
- A) Psykodynamisk
- B) Beteende
- C) Biologisk
- D) Humanistisk
8. Vilken av följande teorier tillämpas mest på psykiska störningar?
- B) Psykodynamisk teori
- C) Beteendeteori
- D) Humanistisk teori
9. Hur förklarar det humanistiska perspektivet motivation?
- A) Genom individens behov av självförverkligande
- B) Genom trauman och barndom
- C) Genom observerat beteende
- D) Genom kognitiva processer
10. Vilka faktorer fokuserar det biologiska perspektivet på?
- A) Kulturella sammanhang
- B) Genetik och hjärnfunktioner
- C) Socialt beteende
- D) Emotionella uttryck
11. Vilket perspektiv kan förklara aggressivt beteende genom tidigare lärande?
- A) Biologisk
- B) Kognitiv
- C) Beteende
- D) Humanistisk
12. Vad är en nyckelkoncept inom kognitiv psykologi?
- A) Betydelsen av barndom
- B) Tänkande och beslutsfattande
- C) Biologiska faktorer
- D) Emotionella reaktioner
13. Vilket perspektiv fokuserar mest på gruppdynamik?
- A) Socialpsykologi
- B) Psykodynamisk
- C) Biologisk
- D) Kognitiv
14. Vem är mest känd för sin humanistiska teori?
- A) Skinner
- B) Rogers
- C) Freud
- D) Bandura
15. Vilket perspektiv kan ses som det mest optimistiska av de fyra?
- A) Psykodynamisk
- B) Humanistisk
- C) Beteende
- D) Biologisk
Resonerande frågor
1. Diskutera hur ett psykodynamiskt perspektiv kan förklara ett specifikt beteende hos en individ. Syftet är att utveckla djupare insikter i teorins tillämpningar.
2. Jämför och kontrastera beteendeperspektivet med kognitivt perspektiv i relation till inlärning. Detta ger möjlighet till en djupgående analys av olika teorier.
3. Reflektera över hur biologiska faktorer kan påverka psykiska störningar. Genom denna fråga får eleverna möjlighet att koppla teori till praktik.
4. Hur kan humanistiska teorier bidra till förståelse av terapi? Denna fråga uppmuntrar till att utforska praktiska tillämpningar av teorin.
5. Beskriv hur en socialpsykologisk analys skulle kunna se på ett aktuellt samhällsproblem. Detta ger utrymme för kreativt tänkande och tillämpningar av teorin.
6. Vilka är de etiska implikationerna av att använda psykologiska teorier i terapi? Här ges eleverna möjlighet att reflektera över moral och etik.
7. Hur skulle du använda ett kognitivt perspektiv för att förklara känslomässig stress? Denna fråga bjuder in till kreativ och analytisk tänkande.
8. Reflektera över hur olika psykologiska perspektiv kan ge olika svar på samma frågor kring mänskligt beteende. Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt och holistiskt.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågor ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 3 poäng vardera.
För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C 12 poäng (varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna) och för betyg A 18 poäng (varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna).