Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Psykologi 2a
Tema: Grupper och grupperingar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge en förståelse för hur grupper fungerar, vilket inkluderar gruppdynamik, grupptillhörighet och hur sociala skäl och normer påverkar individers beteende inom en grupp. Eleverna ska också läsa om ledarskap och roller inom grupper.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva grundläggande begrepp relaterade till gruppdynamik och förklara hur grupper påverkar individens beteende. Eleven kan också reflektera över sin egen roll inom grupper och hur normer och värderingar bildas.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till gruppdynamik (10 min)
- Definiera vad som menas med grupper och grupptillhörighet.
- Diskutera alla olika typer av grupper, såsom primärgrupper (familj, vänner) och sekundärgrupper (arbetsgrupper, skolgrupper).
- Fråga eleverna om deras erfarenheter av att vara del av olika grupper.
Roller och normer i grupper (15 min)
- Presentera koncepten av roller och normer inom grupper.
- Diskutera hur roller kan vara formella eller informella och hur de påverkar gruppens funktion.
- Gå igenom hur normer skapas och förändras inom grupper.
- Låt eleverna reflektera över vilken roll de har i sina egna grupper och hur det påverkar dynamiken.
Praktisk övning: Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i mindre grupper och ge dem teman relaterade till gruppdynamik (exempelvis ledarskap, konflikthantering, beslutsfattande).
- Grupperna ska diskutera och reflektera över hur dessa teman visar sig i deras egna erfarenheter av grupper.
- Låt grupperna presentera sina insikter för klassen.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och diskussionen kring grupper, normer och roller.
- Ställ reflekterande frågor om hur gruppdynamiken kan påverka deras liv och beslut, och hur de kan använda sina insikter i framtida interaktioner.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en reflekterande uppsats där de beskriver en speciell gruppupplevelse och analysera gruppdynamiken, rollerna och normerna som fanns inom gruppen. De ska diskutera vad som ledde till effektiva eller ineffektiva resultat i grupparbetet.
Exit-ticket
- Vilken insikt fick du om gruppdynamik idag?
- Nämn en roll som du ofta tar i grupper och varför.
- Hur kan vi använda våra insikter om grupper för att förbättra samarbeten?
- Vad tyckte du var mest intressant om normer och roller i grupper?
- Vilken reflektion har du kring hur du hanterar konflikter i en grupp?