Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Psykologi 2a

Tema: Attityder och påverkan

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge en förståelse för hur attityder formas, förändras och påverkar beteende och social interaktion. Eleverna ska också lära sig om begreppet kognitiv dissonans och hur attityder kan påverka beslut och handlingar.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva vad attityder är och ge exempel på hur de kan påverka individers beteende. Eleven kan också reflektera över mekanismer som driver attitydförändringar och hur social påverkan fungerar.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till attityder (10 min)

  • Definiera vad en attityd är och diskutera dess tre komponenter: kognitiva (tankarna), affektiva (känslorna) och beteendemässiga (beteendet).
  • Diskutera hur attityder kan bildas genom erfarenheter, socialisering och påverkan från media och grupper.
  • Fråga eleverna om exempel på attityder i deras liv.

Attityders påverkan på beteende (15 min)

  • Presentera forskning som kopplar attityder till beteende, inklusive principer som theory of planned behavior.
  • Diskutera varför det ibland är svårt att förutsäga beteende utifrån attityder (exempelvis kognitiv dissonans).
  • Låt eleverna reflektera över exempel där deras egna attityder har påverkat deras val och beteenden.

Kognitiv dissonans (15 min)

  • Förklara vad kognitiv dissonans är och ge exempel på hur det kan påverka attityder och beteende.
  • Diskutera metoder för att reducera dissonans, till exempel att ändra attityder eller rationalisera beteende.
  • Låt eleverna diskutera situationer där de har upplevt kognitiv dissonans.

Praktisk övning: Attitydundersökning (10 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem ett ämne att undersöka (exempelvis miljö, hälsa, teknologi).
  • Grupperna ska formulera frågor för att ta reda på sina klasskamraters attityder kring ämnet.
  • Låt grupperna presentera sina resultat och diskussionerna om hur attityder kan påverka beteende i deras val kring ämnet.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en reflektionsuppsats där de analyserar en specifik attityd som de har (till exempel kring en hälsosam livsstil eller sociala frågor). De ska diskutera hur denna attityd har utvecklats och hur den påverkar deras beteende och beslut i vardagen.

Exit-ticket

  • Vilken kognitiv mekanism (som kognitiv dissonans) tyckte du var mest intressant och varför?
  • Ge ett exempel på en attityd som kan påverka vårt beteende.
  • Hur kan vi arbeta på att förändra negativa attityder?