Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Psykologi 2a
Tema: Kulturella och sociala faktorer i psykologin
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hur kulturella och sociala faktorer påverkar psykologiska processer samt deras förmåga att reflektera över sin egen kulturella bakgrund.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge en översikt över hur kulturella och sociala faktorer påverkar psykologiska processer, inklusive beslut, attityder och beteenden. Eleverna ska förstå hur kultur och samhälle formar individens självbild och relationer.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och ge exempel på hur kulturella och sociala faktorer påverkar psykologiska aspekter av människan. Eleven kan också reflektera över sin egen kulturella bakgrund och hur den påverkar deras perspektiv och beteende.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande faktorer är en kulturell faktor som kan påverka psykologiska processer?
A) Biologiska faktorer
B) Ekonomiska faktorer
C) Familjestruktur
D) Kulturella normer
2. Hur kan kultur påverka attityder mot mental hälsa?
A) Genom traditioner och värderingar
B) Genom biologiska arv
C) Genom geografisk placering
D) Genom utbildningsnivå
3. Vilket av följande beskriver socialisation?
A) Processen av biologisk tillväxt
B) Hur vi formas av våra sociala interaktioner
C) Det biologiska arvet
D) Kulturella symboler
4. Vilken av följande grupper kan påverka individens självbild?
A) Statliga institutioner
B) Arbetsplatser
C) Fritidsaktiviteter
D) Familj och vänner
5. Hur kan grupptryck påverka beteende?
A) Genom att påverka individens beslut och handlingar
B) Genom att stärka självständigt tänkande
C) Genom att minska sociala interaktioner
D) Genom att öka självförverkligande
6. Vilken term beskriver skillnader mellan kulturella uppfattningar?
A) Homogenitet
B) Kulturell mångfald
C) Kulturell assimilation
D) Kulturell imperialism
7. Hur kan media påverka vår syn på psykisk ohälsa?
A) Genom att forma sociala normer
B) Genom att eliminera stigma
C) Genom att endast fokusera på positiva historier
D) Genom att undvika ämnet
8. Vad är en möjlig konsekvens av kulturell stigmatiering av psykisk ohälsa?
A) Ökat stöd för hjälpinsatser
B) Minskad sökande av hjälp
C) Förbättrad öppenhet kring psykiska problem
D) Ingen påverkan
9. Vilken roll spelar traditioner i att forma attityder?
A) Ingen roll
B) En stor roll genom att överföra värderingar
C) En liten roll endast i vissa kulturer
D) En negativ roll
10. Hur påverkar känslor våra beslut?
A) Genom att alltid leda till rationella beslut
B) Genom att påverka vårt omdöme
C) Genom att eliminera känslomässiga reaktioner
D) Genom att enbart påverka våra tankar
11. Vilken av följande faktorer kan vara en del av socialisation?
A) Ludisk utveckling
B) Familjeinteraktioner
C) Naturkatastrofer
D) Teknologisk utveckling
12. Vad innebär begreppet kultur?
A) Endast språk och traditioner
B) En uppsättning värderingar, normer och beteenden
C) Endast materiella aspekter
D) Endast religion och filosofi
13. Vilken av följande kan anses vara en del av psykologisk återhämtning?
A) Socialt stöd
B) Att isolera sig
C) Att undvika problem
D) Att ignorera känslor
14. Hur kan kulturell förståelse förbättra terapi?
A) Genom att ignorera klientens bakgrund
B) Genom att enbart fokusera på symptom
C) Genom att ta hänsyn till kulturella perspektiv
D) Genom att använda samma metod för alla
15. Vilken effekt kan kulturell identitet ha på självkänslan?
A) Ingen effekt
B) En negativ effekt enbart
C) Enbart positiv effekt
D) Både positiv och negativ effekt
Resonerande frågor
1. Hur tror du att din egen kulturella bakgrund påverkar ditt sätt att se på psykisk hälsa?
Syftet med frågan är att låta eleverna reflektera över sina egna erfarenheter och grunderna till sina perspektiv.
2. Diskutera en kulturell norm som du anser påverkar sociala interaktioner.
Denna fråga uppmuntrar eleverna att analysera och diskutera specifika exempel på normer och deras effekter.
3. Vilka skillnader har du observerat i hur olika kulturer hanterar sorg?
Genom denna fråga kan eleverna visa djupgående förståelse för kulturella variationer och dess konsekvenser.
4. Hur kan förståelsen av kulturella skillnader leda till bättre kommunikation mellan individer?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över vikten av interkulturell kommunikation.
5. Resonerar kring hur socialisation kan påverka våra attityder mot utbildning.
Genom denna fråga kan eleverna diskutera hur omgivningen påverkar våra synsätt och värderingar.
6. Hur kan kulturella skillnader påverka våra uppfattningar om ledarskap?
Syftet är att låta eleverna utforska och resonera kring begrepp som ledarskap i olika kulturella kontexter.
7. Vilken roll tror du att media spelar i att forma normer kring psykisk hälsa?
Genom att besvara denna fråga kan eleverna analysera mediers påverkan och dess kulturella dimensioner.
8. Reflektera över hur globalisering kan påverka kulturella normer.
Frågan ger eleverna möjlighet att diskutera de komplexa interaktionerna mellan globalisering och kultur.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt 15 poäng kan uppnås här.
Resonerande frågor: Varje fråga ger 2 poäng för en djupgående och välargumenterad reflektion. Totalt 16 poäng kan uppnås här.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs minst 12 poäng (där minst 3 poäng kommer från resonerande frågor), och för A krävs minst 18 poäng (där minst 5 poäng kommer från resonerande frågor).