Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Psykologi 2a
Tema: Psykologi i praktiken: Tillämpningar inom olika områden

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska kunna visa sin förståelse för och kunskap om hur psykologiska teorier och metoder tillämpas inom olika områden samt reflektera över betydelsen av psykologi i praktiska sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge en översikt över hur psykologiska teorier och metoder tillämpas inom olika områden, inklusive hälsa, utbildning, arbetsliv och terapi. Eleverna ska förstå vikten av psykologisk kunskap i praktiska sammanhang.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och ge exempel på tillämpningar av psykologiska teorier i praktiken. Eleven kan också reflektera över hur psykologi påverkar och formas av olika yrkesfält.

Prov

Faktafrågor

1. Vad kännetecknar tillämpad psykologi?

  • A) Teoretiska studier
  • B) Praktisk tillämpning av psykologiska teorier
  • C) Forskning enbart för akademiska syften
  • D) Historieskrivning kring psykologiska teorier

2. Vilken terapiform är vanligast med fokus på beteende?

  • A) Kognitiv beteendeterapi (KBT)
  • B) Humanistisk terapi
  • C) Psykodynamisk terapi
  • D) Gruppterapi

3. Vad är syftet med psykologisk arbetsmiljö?

  • A) Att öka företagets vinster
  • B) Att förbättra personalens välbefinnande och prestation
  • C) Att minska arbetsuppgifter
  • D) Att göra arbetsplatsen mer estetisk

4. Vilket område handlar om användandet av psykologi inom sjukvården?

  • A) Klinisk psykologi
  • B) Hälsopsykologi
  • C) Skolpsykologi
  • D) Arbetspsykologi

5. Vilken av följande faktorer anses viktig i terapeutisk relation?

  • A) Klientens ekonomi
  • B) Förtroende och empati
  • C) Terapeutens utbildning
  • D) Klientens ålder

6. Vilket av följande är ett exempel på en tillämpning inom skolpsykologi?

  • A) Terapi för vuxna
  • B) Psykologisk utvärdering av elever
  • C) Mediation i arbetslivet
  • D) Utbildning av terapeuter

7. Vilken metod används ofta inom psykodynamisk terapi?

  • A) Fria associationer
  • B) Systematisk desensibilisering
  • C) Rollspel
  • D) Kognitiv omstrukturering

8. En av följande är ett centralt begrepp inom arbetspsykologi, vilket?

  • A) Beteendeterapi
  • B) Psykologisk kontrakt
  • C) Diagnostik
  • D) Känsloreglering

9. Vad är ett viktigt syfte med case studies i psykologi?

  • A) Att studera djurpsykologi
  • B) Att förstå praktiska tillämpningar av teorier
  • C) Att utföra experiment
  • D) Att skapa en teori

10. Vilken av följande metoder ser på arbetsmiljö ur ett psykologiskt perspektiv?

  • A) Tekniska analyser
  • B) Psykosocial riskbedömning
  • C) Ekonomisk analys
  • D) Kvalitativa intervjuer

11. Vad är en grundläggande komponent i KBT?

  • A) Klientens känslor
  • B) Klientens beteende
  • C) Klientens försvarsmekanismer
  • D) Klientens psykoanalytiska historia

12. Vad innebär att ha en god psykologisk arbetsmiljö?

  • A) Hög lön
  • B) Stödjande och trygg miljö för medarbetarna
  • C) Angiven arbetsbeskrivning
  • D) Regelbundna pauser

13. Vilken aspekt av psykologin används oftast vid ledarskapsutveckling?

  • A) Historisk analys
  • B) Beteendeanalys
  • C) Kulturell påverkan
  • D) Intelligensmätning

14. Vad innebär begreppet “terapeutisk allians”?

  • A) Relation mellan terapeut och klient
  • B) Klientens ekonomiska status
  • C) Terapeutens erfarenhet
  • D) Klientens mål med terapin

15. Vilken teori handlar om att förstå en klients innersta känslor och tankar?

  • A) Kognitiv teori
  • B) Humanistisk teori
  • C) Behaviorism
  • D) Neuropsykologi

Resonerande frågor

1. Diskutera hur psykologisk kunskap kan tillämpas för att förbättra mental hälsa i samhället. Syftet är att låta eleverna reflektera djupare kring samhällsaspekter.

2. Hur kan förståelsen för psykologiska teorier förändra hur vi ser på arbetskonflikter? Eleverna ges möjlighet att koppla teori till verkliga problem.

3. Beskriv ett exempel där tillämpad psykologi har haft betydande inverkan på en individ eller grupp. Frågan uppmuntrar eleverna att ge konkreta exempel och reflektioner.

4. Vilka utmaningar kan uppstå vid användning av psykologiska metoder i arbetslivet? Här ges eleverna chansen att kritiskt analysera och resonera kring komplexa situationer.

5. Reflektera över hur kulturella faktorer kan påverka terapimetoder. Eleverna får möjlighet att tänka kring hur psykologi är kontextbaserat.

6. Vilken roll spelar etik inom psykologi i praktiken? En viktig fråga som uppmanar eleverna att tänka på ansvar inom yrkesutövning.

7. Hur kan arbetspsykologiska verktyg användas för att öka produktivitet? Här kan eleverna blanda praktisk och teoretisk kunskap.

8. På vilket sätt kan psykologi tillämpas inom utbildning för att stödja lärande? En fråga som uppmanar till reflektioner över pedagogiska metoder.

Bedömning

Provets faktafrågor ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger 3 poäng per fråga.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).