Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering: Attityder och påverkan

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Psykologi 2b
Tema: Attityder och påverkan

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge en förståelse för hur attityder formas, förändras och påverkar beteende, samt hur social påverkan kan leda till konformitet och lydnad. Eleverna ska lära sig hur attityder kan förändras och de faktorer som påverkar denna förändring.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva vad attityder är och ge exempel på hur de kan påverka individer och deras beteenden. Eleven kan också reflektera över mekanismer som driver attitydförändringar och hur social påverkan fungerar.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till attityder (10 min)

  • Definiera vad en attityd är och hur den påverkar vårt beteende och val.
  • Diskutera attityders tre komponenter: kognitiva (tankarna), affektiva (känslorna) och beteendemässiga (beteendet).
  • Ställ frågor till klassen om deras egna attityder och hur dessa har formats.

Attityders påverkan på beteende (15 min)

  • Presentera forskning som kopplar mellan attityder och beteende, inklusive theory of planned behavior.
  • Diskutera varför det ibland kan vara svårt att förutsäga beteende utifrån attityder, till exempel via kognitiv dissonans.
  • Låt eleverna reflektera över exempel där deras egna attityder har påverkats av externa faktorer.

Kognitiv dissonans (15 min)

  • Förklara vad kognitiv dissonans är och ge exempel på situationer där det kan uppstå.
  • Diskutera hur man hanterar kognitiv dissonans, till exempel genom att ändra attityder eller rationalisera beteenden.
  • Genomför en övning där eleverna diskuterar situationer där de kan ha upplevt kognitiv dissonans.

Praktisk övning: Attityder i aktion (10 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem olika ämnen (exempelvis miljöfrågor, hälsosam livsstil) att diskutera.
  • Varje grupp ska formulera hur attityder kan påverka individers beslut kring ämnet och diskutera på vilket sätt attityder kan förändras.
  • Låt grupperna presentera sina diskussioner för klassen.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en reflekterande text där de analyserar en attityd som de har (till exempel kring teknik, livsstil eller samhällsfrågor). I texten ska de diskutera hur denna attityd har utvecklats, vilken påverkan den har på deras beteende, och hur sociala faktorer kan ha spelat en roll i förändringen.

Exit-ticket

  • Vilken attityd tyckte du var mest intressant och varför?
  • Hur kan attityder påverka våra beslut och handlingar?
  • Nämn en situation där du har känt kognitiv dissonans.
  • Vad har du lärt dig idag om attityder och deras påverkan?