Lektion. Gy. Psykologi 2b – Social påverkan och grupper

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Psykologi 2b
Tema: Social påverkan och grupper

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge en förståelse för hur grupper fungerar och hur social påverkan, konformitet, lydnad och gruppdynamik påverkar individens beteende. Eleverna ska lära sig om faktorer som bidrar till social påverkan och hur individer agerar i gruppsammanhang.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva grundläggande begrepp relaterade till social påverkan och gruppdynamik samt ge exempel på hur dessa faktorer påverkar individens beteende och beslut. Eleven kan också reflektera över sin egen roll inom grupper och hur normer och värderingar bildas.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till social påverkan (10 min)

  • Definiera vad som menas med social påverkan och dess betydelse för individens beteende.
  • Diskutera olika typer av social påverkan, särskilt konformitet och lydnad.
  • Ställ frågor till klassen om exempel där de har känt sig påverkas av grupper.

Konformitet och lydnad (15 min)

  • Presentera klassiska studier om konformitet (t.ex. Solomon Asch) och lydnad (t.ex. Stanley Milgram).
  • Diskutera vad dessa studier visar om hur och varför människor tenderar att följa gruppens normer.
  • Låt eleverna reflektera över egna erfarenheter i förhållande till konformitet och lydnad.

Gruppdynamik (15 min)

  • Förklara begreppet gruppdynamik och hur det påverkar interaktioner inom grupper.
  • Diskutera roller i grupper, normer och hur dess dynamik kan utvecklas över tid.
  • Låt eleverna diskutera hur grupptryck och gruppsammanhållning kan påverka beslut och beteende.

Praktisk övning: Rollspel och diskussion (10 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem olika scenarier att rollspela där social påverkan och grupptillhörighet är avgörande (exempelvis en ny gruppmedlem som ska anpassa sig).
  • Låt dem diskutera sina argument och avgöra hur de skulle bete sig i utbildnings- eller arbetslivssituationer.
  • Grupperna presenterar sina reflektioner för klassen och diskussionen följer om vad de lärde sig av att rollspela.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en reflekterande uppsats där de analyserar hur social påverkan har påverkat deras beteende i en specifik situation. De ska diskutera vilka faktorer som påverkade deras beslut och reflektera över hur de skulle vilja hantera liknande situationer i framtiden.

Exit-ticket

  • Vilken insikt fick du om social påverkan under denna lektion?
  • Nämn en typ av social påverkan som du tycker är viktigast att förstå och varför.
  • Hur kan gruppdynamik påverka gruppens resultat?
  • Vad har du lärt dig idag om konformitet och lydnad?
  • Vilken reflektionsfråga skulle du ställa till dig själv angående ditt beteende i grupper?

Modern Tillbaka-knapp