En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Psykologi 2b – Attityder och social påverkan

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Psykologi 2b
Tema: Attityder och social påverkan

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av hur attityder formas och förändras, samt hur dessa påverkar social interaktion och mänskligt beteende.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge en förståelse för hur attityder formas, förändras och påverkar social interaktion. Eleverna ska lära sig om teorier bakom attityder, exempel på social påverkan och hur dessa koncept relaterar till mänskligt beteende.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva vad attityder är och ge exempel på hur social påverkan kan leda till konformitet och förändrade attityder. Eleven kan också reflektera över sin egen attityd och hur den påverkar deras handlingar och relationer.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är en attityd?

A) En känsla om något

B) En typ av beteende

C) En sammansättning av kognitiva, affektiva och beteendemässiga komponenter

D) En medfödd egenskap

2. Vilket experiment undersökte konformitet?

A) Milgrams experiment

B) Asch-experimentet

C) Banduras Bobo-docka

D) Zimbardos fängelseexperiment

3. Vad innebär kognitiv dissonans?

A) När man är överens med en grupp

B) När ens attityder och beteenden står i konflikt

C) När man ändrar sin attityd för att minska obehag

D) När man är neutral i en fråga

4. Vilken faktor påverkar konformitet enligt studier?

A) Antal personer i gruppen

B) Gruppens enighet

C) Individens personlighet

D) Olika kulturstandarder

5. Vilken av följande är en komponent i attityder?

A) Emotionell

B) Kognitiv

C) Social

D) Praktisk

6. Vad handlar teori om planerat beteende om?

A) Hur irrationellt beteende formas

B) Hur intentioner påverkar beteende

C) Hur attityder alltid återspeglas i beteende

D) Hur sociala normer formar val

7. Vad är en social påverkan?

A) När en person påverkar andras attityder eller beteenden

B) När en individ agerar på egen hand

C) En ekonomisk påverkan på samhälle

D) En kulturell tradition

8. Vilken av följande faktorer kan öka konformiteten?

A) Grupptryck

B) Auktoritet

C) Utbildning

D) Självständighet

9. Hur kan attityder förändras?

A) Genom tvätt av hjärnan

B) Genom upplevelser och nya informationer

C) Genom att ignorera dem

D) Genom att följa andra

10. Vilken aspekt är central i studier om attityder?

A) Att förstå hur de påverkar beslut och beteenden

B) Att isolera attityder från beteende

C) Att mäta attityder utan sammanhang

D) Att skapa nya attityder

11. Vilken typ av attityd kan leda till konformitet?

A) Attityder baserade på känslor

B) Attityder baserade på fasta principer

C) Attityder utan eftertanke

D) Attityder som alltid förändras

12. Vilken typ av påverkan studerar Milgrams experiment?

A) Social påverkan

B) Kognitiv påverkan

C) Lydnad

D) Samarbete

13. Hur illustrerar Asch-konformitetsexperimentet attityders påverkan?

A) Genom att visa hur grupptryck kan få individer att ge fel svar

B) Genom att bevisa att attityder är konstant

C) Genom att studera individens ensamstående beslut

D) Genom att bevisa att ingen påverkan finns

14. När kan kognitiv dissonans uppstå?

A) Vid enighet i en grupp

B) När man gör något man inte vill göra

C) När ens handlingar strider mot ens värderingar

D) När man ständigt följer en norm

15. Vad kan en reflektion över sina egna attityder leda till?

A) Förvirring kring ens känslor

B) En begränsning av ens perspektiv

C) En ökad medvetenhet om beteende och påverkan

D) Ingen förändring alls

Resonerande frågor

1. Hur anser du att dina egna attityder har formats av social påverkan?

Syftet är att låta elever reflektera över sin personliga utveckling och medvetenhet kring attityder.

2. På vilket sätt kan förståelse för attityder och social påverkan hjälpa i konflikthantering?

Frågan syftar till att undersöka hur elever kan tillämpa den lärdom de fått på praktiska situationer.

3. Diskutera ett exempel där du eller någon annan har upplevt kognitiv dissonans. Hur hanterades detta?

Denna fråga utmanar elever att bringa egna erfarenheter och teorier i samband.

4. Vilka metoder kan användas för att förändra negativa attityder i en grupp?

Syftet är att undersöka tankar kring förändring av attityder och hur dessa kan uppnås.

5. Hur kan ett ökat medvetande om egna attityder leda till personlig tillväxt?

Frågan stokar till kritiskt tänkande kring attityder och personlig utveckling.

6. Varför är det viktigt att studera social påverkan i dagens samhälle?

Detta syftar till att få elever att se relevansen av teorin i samtida frågor.

7. Hur kan förståelsen för teorier som kognitiv dissonans appliceras i verkliga livet?

Frågan fokuserar på tillämpning av teoretiska kunskaper i praktiken.

8. Diskutera skillnaden mellan implicit och explicit attityd och ge exempel.

Denna fråga ger möjlighet att fördjupa sig i olika aspekter av attityder.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger upp till 15 poäng och de resonerande frågorna upp till 15 poäng.

För betyg E krävs totalt 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`