Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Livsmedels- och näringskunskap 1
Tema: Introduktion till livsmedelskunskap

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för olika livsmedel, deras klassificering och betydelse för hälsa, samt att utvärdera deras förmåga att reflektera över livsmedelsval och deras påverkan på livsstil.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge en översikt över olika livsmedel, deras klassificering och betydelse för hälsa. Eleverna ska förstå hur livsmedel påverkar våra val och hur vi hanterar dem i olika sammanhang.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva olika livsmedel och deras egenskaper. Eleven kan också reflektera över hur livsmedelsval påverkar hälsa och livsstil.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande livsmedel klassificeras som färskvara?
A) Konserverade tomater
B) **Äpplen**
C) Fryst fisk
D) Pasta

2. Vilket näringsämne är mest förknippat med muskeluppbyggnad?
A) Kolhydrater
B) **Protein**
C) Fett
D) Vatten

3. Vad innebär termen “bäst före”?
A) Datum när produkten ska återses
B) **Datum för optimal kvalitet**
C) Datum när produkten är oätlig
D) Datum för prisnedsättning

4. Vilket livsmedel är rikt på vitamin C?
A) **Apelsiner**
B) Bröd
C) Kött
D) Ris

5. Vad är viktigt för säker livsmedelshantering?
A) Att använda samma redskap för allt
B) Att köra bil medan man lagar mat
C) **Hålla god hygien**
D) Att inte tvätta händerna

6. Vilken av följande livsmedelsgrupper bidrar mest till kroppens fiberintag?
A) Kötträtter
B) **Grönsaker**
C) Mejeriprodukter
D) Snabbmat

7. Vilket av följande livsmedel har hög hållbarhet?
A) Mjölk
B) **Konserver**
C) Färsk fisk
D) Grönsaker

8. Vad är en typisk funktion för mineraler i kosten?
A) Energi
B) **Byggstenar för kroppen**
C) Sötsmak
D) Fettstablisering

9. Vilket livsmedel innehåller mest fett?
A) **Olivolja**
B) Äpplen
C) Räkor
D) Gurka

10. Vad är en följd av dåliga livsmedelsval?
A) Mer energi
B) **Hälsoproblem**
C) Bättre sömn
D) Starkare muskler

11. Vilken klassificering gäller för djupfryst mat?
A) **Fryst vara**
B) Färsk vara
C) Torkad vara
D) Konserverad vara

12. Vilken av följande processer är viktig för att bevara livsmedel?
A) Kylning
B) **Konservering**
C) Förpackning
D) Stekning

13. Vad är huvudsakligt syfte med att läsa på en livsmedelsetikett?
A) **Att få information om näringsinnehåll**
B) Att se på förpackningsdesign
C) Att hitta recept
D) Att veta priset

14. Vilka av följande är notoriskt dolda sockerarter?
A) Frukt
B) **Konserverade livsmedel**
C) Grönsaker
D) Öl

15. Vilken av följande är en hälsofördel med att äta kost rik på fibrer?
A) Ökad fettlagring
B) **Förbättrad matsmältning**
C) Mindre proteinintag
D) Försämrad energi

Resonerande frågor

1. Diskutera hur livsmedelsval kan påverka långsiktig hälsa.
Denna fråga ger elever möjlighet att resonera kring samband mellan livsmedel och hälsa.

2. Reflektera över dina egna kostvanor och hur de kan förbättras.
Elever får möjlighet att analysera sina personliga vanor och ge förslag på förändringar.

3. Hur kan livsmedelshantering påverka livsmedelskvalitet och säkerhet?
Genom att resonera kring livsmedelshantering kan elever belysa vikten av god praxis.

4. Resonera kring betydelsen av märkning och information på livsmedelsförpackningar.
Denna fråga låter elever diskutera transparens och informerade val.

5. Vilka faktorer bör man överväga vid klassificering av livsmedel?
Här ges elever möjlighet att tänka kritiskt kring livsmedelsklassificering.

6. Hur kan olika kulturer påverka livsmedelsval och kost?
Denna fråga uppmanar till diskussion kring globalisering och kostvanor.

7. Diskutera betydelsen av hållbarhet i val av livsmedel.
Elever uppmanas att tänka på miljöpåverkan av sina livsmedelsval.

8. Vilka livsmedel anser du är mest betydelsefulla för att upprätthålla en balanserad kost och varför?
Frågan ger elever möjlighet att reflektera och argumentera för sina val.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt 15 poäng möjliga.

Resonerande frågor: Varje fråga bedöms med upp till 3 poäng beroende på djup, relevans och klarhet. Totalt 24 poäng möjliga.

För betyg E krävs 8 poäng total, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).