Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Redovisning 1

Tema: Grundläggande redovisningsprinciper

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av de grundläggande redovisningsprinciperna samt deras förmåga att tillämpa kunskaper om lagar och regler som styr företagens redovisning.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska handla om de grundläggande redovisningsprinciperna samt lagar och bestämmelser som styr företagens redovisning. Även olika typer av företag och företagsformer samt hur affärshändelser registreras med hjälp av kontoplan ska behandlas.

Kunskapskrav

Eleven redogör översiktligt för innebörden av grundläggande redovisningsprinciper och ger exempel på lagar och regler som påverkar redovisningens utformning.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är syftet med redovisning?

A. Att presentera företagets reklamstrategi

B. Att redovisa endast skatter

C. Att ge en tydlig bild av företagets ekonomiska ställning

D. Att bevara företagets historia

2. Vilken lag styr framförallt årsredovisning för företag?

A. K1 reglerna

B. Årsredovisningslagen (ÅRL)

C. Bokföringslagen

D. Aktiebolagslagen

3. Hur många företagsformer finns det i Sverige som kan påverka redovisningen?

A. Flera olika former

B. Endast en

C. Fem

D. Tio

4. Vad innebär en verifikation i redovisning?

A. En redovisad taktisk plan

B. En årlig rapport

C. Dokumentation av affärshändelser

D. En registrering av aktier

5. Vilka företag kan använda K2-reglerna?

A. Stora företag

B. Små företag

C. Internationella företag

D. Ideella föreningar

6. Vilken typ av information ger redovisning till intressenter?

A. Personlig information om anställda

B. Detaljer om konkurrensstrategier

C. Ekonomisk information

D. Affärshemligheter

7. Hur ska affärshändelser registreras enligt kontoplan?

A. I systematisk ordning

B. Efter eget tycke

C. Enbart månadsvis

D. Utan någon specifik metod

8. Vad kan vara en konsekvens av att inte följa redovisningslagar?

A. Rättsliga påföljder

B. Inga konsekvenser

C. Ökad vinst

D. Förbättrade relationer med kunder

9. Varför är det viktigt att registrera affärshändelser noggrant?

A. För att minska skattetrycket

B. För att säkerställa korrekt ekonomisk rapportering

C. För att skapa fler affärsmöjligheter

D. För att öka företagets värde

10. Vad är syftet med att sammanfatta lektionens huvudpunkter?

A. För att slappna av efter lektionen

B. För att förstärka inlärningen

C. För att avsluta lektionen tidigt

D. För att ge mer ledigt till studenter

11. Vilken information ingår i en årsredovisning?

A. Ekonomisk ställning och resultat

B. Historisk bakgrund om företaget

C. Anställdas löner

D. Konkurrenternas prestationer

12. Vad innebär periodisering i redovisning?

A. Att samla in data från flera år

B. Att fördela kostnader och intäkter över olika perioder

C. Att bara räkna intäkter en gång om året

D. Att strunta i redovisning helt

13. Hur påverkar redovisning företags beslut?

A. Genom att skapa osäkerhet

B. Genom att tillhandahålla relevant information

C. Genom att öka kostnaderna

D. Genom att försvåra analysen

14. Vilken affärshändelse registreras som en kostnad?

A. Inköp av varor

B. Försäljning av varor

C. Emission av aktier

D. Utdelning till aktieägare

15. Vad är en kontoplan?

A. En plan för kontor i företaget

B. En lista över alla konton som används i redovisningen

C. En plan för marknadsföring

D. En lista över anställda

Resonerande frågor

1. Diskutera hur olika företagsformer kan påverka redovisningens krav och rutiner. (Ger elever möjlighet att visa förståelse för regler och anpassning till företagsstruktur).

2. Resonerar kring betydelsen av att följa vissa redovisningsprinciper för att uppnå tillförlitlighet i finansiella rapporter. (Möjliggör djupgående analys av principernas påverkan på rapportens trovärdighet).

3. Ge exempel på hur redovisning kan påverka ett företags beslutsfattande. (Främjar kritiskt tänkande kring redovisningens roll i strategiska val).

4. Vad skulle kunna hända om ett företag struntade i att följa redovisningslagar? (Ger möjlighet att analysera konsekvenser av bristande redovisning och laglydnad).

5. Diskutera skillnaderna mellan K1 och K2 regelverket och när respektive ska tillämpas. (Uppmuntrar elever att jämföra och kontrastera regler och deras användbarhet).

6. Hur kan affärshändelser som registreras felaktigt påverka företagets framtida prestationer? (Möjliggör att reflektera över långsiktiga effekter av korrekthet i redovisning).

7. Analysera hur kännedom om redovisningsprinciper kan öka ett företags konkurrenskraft. (Främjar förståelse för redovisningens strategiska betydelse).

8. Resonera kring skillnader mellan intern och extern redovisning. (Ett sätt att fördjupa sig i de olika aspekterna av redovisning och deras syften).

Bedömning

Faktafrågorna ger max 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger max 3 poäng vardera, där poängen bedöms enligt följande:

E-nivå: 8 poäng totalt, varav minst 1 poäng från resonerande frågor.

C-nivå: 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.

A-nivå: 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.