Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Fotografisk bild 1 – Fotografiet som berättande medium

Lektionsplanering: Fotografiskt bild 1

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Fotografisk bild 1

Tema: Fotografiet som berättande medium

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge en förståelse för hur fotografi kan användas som ett berättande medium. Eleverna ska lära sig att skapa bildserier och projekt som förmedlar narrativ och emotionella budskap genom sin fotografi.

Kunskapskrav

Eleven redogör översiktligt för hur fotografi kan användas för att berätta historier och kan göra en enkel analys av egna och andras bildserier och projekt.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till berättande i fotografi (10 min)

  • Definiera vad som menas med narrativ i fotografi och ge exempel på olika fotografiska berättarstilar.
  • Diskutera hur bilder kan användas för att förmedla idéer, känslor och berättelser.
  • Presentera viktiga faktorer som komposition, ljus och stil vilken påverkar det berättande elementet i bilder.

Analysera bildserier (15 min)

  • Visa och analysera exempel på kända fotografiska serier som förmedlar en historia.
  • Diskutera hur dessa serier är uppbyggda och vilket budskap de förmedlar.
  • Låt eleverna reflektera över sina egna erfarenheter av berättande genom bilder.

Praktisk övning: Skapa en bildserie (10 min)

  • Eleverna delas in i grupper och ges i uppdrag att brainstorma och planera en egen bildserie med ett specifikt tema eller berättelse.
  • Diskutera vilka element av berättande de vill använda och hur de kan fotografera dem för att skapa en sammanhängande serie.

Avslutning och reflektion (15 min)

  • Sammanfatta lektionens huvudpunkter angående fotografi som berättande medium.
  • Diskutera vikten av att tänka narrativt när man tar bilder och i redigeringsprocessen.
  • Be eleverna reflektera över hur de kan tillämpa sina kunskaper i framtida projekt.

Aktivitet

I grupper om 3-4 personer ska eleverna planera en bildserie som de kommer att fotografera under nästa lektion. De ska bestämma tema, berättelse och fotografiska tekniker de vill använda. Återstående tid i lektionen avsätts för att de ska diskutera och skissa på sina idéer.

Exit-ticket

  • Vad innebär narrativ fotografi? (Att använda bilder för att berätta en historia)
  • Vilka element kan bidra till berättelsen i en bildserie? (Komposition, ljus, tema, och stil)
  • Ge ett exempel på hur en bild kan förmedla ett budskap. (En bild som visar ensamhet kan uttrycka känslor av sorg eller längtan)
  • Vad är viktigt att tänka på när man skapar en bildserie? (Kohesion mellan bilderna, starkt tema och en flytande berättelse)
  • Hur kan redigering påverka berättandet i fotografi? (Genom att selektera och justera bilder för att höja känslan och tydligheten i berättelsen)

Hemuppgift

Eleverna ska välja ett tema eller en berättelse och skapa en bildserie på 5-7 bilder. De ska reflektera över det narrativ de vill förmedla och skriva en kort text som beskriver syftet med sin serie. Den skriftliga reflektionen ska vara minst 300 ord och inkludera en kort beskrivning av varje bild.

Citat

Den bästa berättelsen är den som berättas genom bilder. – Anonym. Detta citat understryker


Modern Tillbaka-knapp