Planering av argumenterande tal i Svenska 1
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 1
Tema: Argumenterande tal
Vecka 1: Introduktion till argumenterande tal
I den första veckan introduceras begreppet argumenterande tal. Eleverna kommer att få lära sig om vad som kännetecknar ett argumenterande tal och varför det är viktigt. Vi kommer att diskutera olika typer av argument och hur man kan strukturera en argumentation. Klassaktiviteter inkluderar exempel och gruppdiskussioner för att identifiera argument i olika texter.
Vecka 2: Argumentationstekniker
Under vecka två fokuserar vi på olika tekniker för argumentation. Eleverna får arbeta med att utveckla sina egna argument och resonemang kring aktuella samhällsfrågor. Vi kommer också att titta på hur man bemöter motargument. Övningar ska genomföras i par eller grupper där eleverna får möjlighet att ge feedback på varandras argument.
Vecka 3: Skriva och redigera argumenterande tal
Den tredje veckan ägnas åt att skriva och redigera sina egna argumenterande tal. Eleverna får tid att arbeta individuellt och med handledning från läraren. Fokuset ligger på att skapa en tydlig och övertygande struktur, inklusive introduktion, huvudargument och avslutning. Vi kommer även ha skrivworkshops där elever kan få tips och råd kring sitt skrivande.
Vecka 4: Muntlig framställning
I den fjärde veckan övar vi på den muntliga framställningen. Eleverna får finslipa sina tal och träna på att framföra dem inför klassen. Det kommer hållas övningar i kroppsspråk och röstbruk för att förstärka talets budskap. Kamratbedömning inleds där eleverna ger varandra feedback utifrån en uppsatt bedömningsmall.
Vecka 5: Redovisning och utvärdering
Under den sista veckan kommer eleverna att redovisa sina argumenterande tal inför klassen. Efter varje framträdande finns det tid för frågor och kommentarer. Avslutningsvis ska en utvärdering göras där elever reflekterar över vad de har lärt sig och hur de kan utveckla sin teknik framöver.