Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Anatomi och fysiologi 2
Tema: Fosterutveckling och dess påverkan
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för fosterutvecklingens olika stadier samt hur externa faktorer kan påverka denna utveckling.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge en förståelse för de olika stadierna av fosterutveckling, både i termen av normal utveckling och potentiella störningar. Eleverna ska också lära sig om hur externa faktorer som kost, miljö, och livsstil kan påverka fostrets utveckling.
Kunskapskrav
Eleven redogör översiktligt för de olika stadierna av fosterutveckling och kan förklara hur externa faktorer kan påverka denna utveckling.
Prov
Faktafrågor
1. Vad kallas utvecklingen av organ under fosterutvecklingen?
A) Morfogenes
B) Organsytem
C) **Organogenes**
D) Embryonogenes
2. Vilken period är kritisk för fostrets utveckling enligt lektionsplaneringen?
A) Andra trimestern
B) **Första tre månaderna**
C) Tredje trimestern
D) Första veckan
3. Vilken substans kan orsaka missbildningar under graviditeten?
A) Koffein
B) **Teratogen**
C) Antioxidant
D) Vitamin D
4. Vad innebär det att en kost är näringsrik under graviditeten?
A) Billig kost
B) Överdriven konsumtion av socker
C) **Tillräckligt med viktiga näringsämnen**
D) Enbart vegetabilisk kost
5. Varför är medicinsk övervakning viktigt under graviditeten?
A) För att vara säker på genomförd träning
B) **För att upptäcka och behandla eventuella problem i tid**
C) För att minska kostnader
D) För att öka riskerna
6. Vilken vecka startar vanligtvis organogenes?
A) Vecka 5
B) Vecka 3
C) **Vecka 4**
D) Vecka 6
7. Vilken matgrupp är viktig för fostrets utveckling?
A) Sockerhaltiga livsmedel
B) **Grönsaker och frukter**
C) Snacks
D) Röd kött
8. Vilken typ av alkoholsyndrom kan orsakas av alkoholkonsumtion under graviditet?
A) **Fetal Alkoholsyndrom (FAS)**
B) Hypertensionssyndrom
C) Diabetessyndrom
D) Neuropsykiatriskt syndrom
9. Hur påverkar rökning fosterets utveckling?
A) Positivt
B) Inga effekter
C) **Negativt**
D) Minskar risken för missbildningar
10. Vid vilken tidpunkt i graviditeten är fostrets organsystem mest sårbara?
A) Andra trimestern
B) **Första trimestern**
C) Tredje trimestern
D) Vid födseln
11. Vad är en vanlig konsekvens av brist på folsyra under graviditeten?
A) **Neuralrörsdefekter**
B) Hjärtfel
C) Lågvikt
D) Övervikt
12. Vad påverkar fostrets utveckling negativt?
A) **Droger**
B) Vatten
C) Vitaminer
D) Mineraler
13. Hur ser sambandet ut mellan kost och fosterutveckling?
A) Ingen koppling
B) **Otillräckliga näringsämnen kan leda till försämrad utveckling**
C) Beror på genetiska faktorer
D) Endast påverkan från modern
14. Vilket av följande kan inte betecknas som en extern faktor för fosterutveckling?
A) Kost
B) Miljö
C) **Genetik**
D) Livsstil
15. Vilken viktigt verktyg används för att övervaka graviditetens utveckling?
A) **Ultraljud**
B) Blodprov
C) Röntgen
D) Vaccin
Resonerande frågor
1. Diskutera vikten av de första tre månaderna av graviditeten och varför denna period är avgörande för normal fosterutveckling. (Ger möjlighet att resonera kring de kritiska faserna i utvecklingen.)
2. Hur kan medicinsk rådgivning under graviditeten bidra till en hälsosammare fosterutveckling? (Kräver en djupare reflektion kring hälso- och sjukvårdssystemet.)
3. Vilka strategier kan gravida kvinnor använda för att minska risken för negativa externa faktorer? (Ger möjlighet att diskutera konkreta åtgärder för riskreducering.)
4. På vilket sätt kan samhällsnormer påverka kvinnors förmåga att få tillgång till hälsovård under graviditeten? (Utforskar sociala och kulturella faktorer.)
5. Beskriv hur en fetis utveckling kan påverkas av olika livsstilsval och ge exempel. (Uppmanar till en ingående analys av livsstilsval.)
6. Reflektera över hur kunskap om fosterutveckling kan förändra hur individer ser på graviditet och föräldraskap. (Ger möjlighet till personlig insikt och reflektion.)
7. Hur samverkar olika externa faktorer för att påverka fostrets utveckling, ge exempel på positiva och negativa faktorer? (Uppmuntrar till helhetssyn och samband.)
8. Diskutera vikten av folkhälsokampanjer för att öka medvetenheten kring gravida kvinnors hälsa och välmående. (Främjar diskutera samhällets roll i individuell hälsa.)
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng: 1 poäng per faktafråga och 2 poäng per resonerande fråga. För att nå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).