Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Svensk barnlitteratur genom tiderna
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om svensk barnlitteratur, dess utveckling, teman och påverkan på barns läsande och lärande. Provets utformning syftar till att ge eleverna möjlighet att visa sina analytiska förmågor och förståelse för litterära verk riktade till barn.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få möjlighet att läsa och analysera barnlitteraturens utveckling, undersöka dess teman, stil och påverkan på barns läsande och lärande.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera barnlitterära texter samt diskutera deras teman och stilistiska drag i relation till samhället och pedagogiska syften.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande författare är känd för sina barnböcker?
A) Ingmar Bergman
B) **Astrid Lindgren**
C) Herta Müller
D) August Strindberg
2. Vad är ett centralt tema i många barnböcker?
A) Politik
B) Ekonomi
C) **Vänskap**
D) Krig
3. Vad kallas berättelsen som ofta används för att lära ut moraliska läxor till barn?
A) Roman
B) **Fabel**
C) Novell
D) Dikt
4. Vilken bok handlar om en liten flicka som flyttar till landet och får nya vänner?
A) **Pippi Långstrump**
B) Mumin
C) Ronja Rövardotter
D) Alfons Åberg
5. Vad är en vanlig stilistisk egenskap i barnlitteratur?
A) Komplicerat språk
B) **Enkelhet och humor**
C) Långa beskrivningar
D) Abstrakt koncept
6. Vem skrev “Britt-Mari lättar sitt hjärta”?
A) **Eva-Lotta Schütz**
B) Selma Lagerlöf
C) Ulf Stark
D) Lindgren
7. Vilket av följande verk tillhör inte barnlitteraturen?
A) **Svenska Folkdiktningen**
B) Mio min Mio
C) Kalle Blomkvist och Rasmus
D) Hennes namn var Sarah
8. Vilken funktion har barns litteratur i utbildningen?
A) **Stödja emotionell utveckling**
B) Förbereda för högskoleexamen
C) Lärandespecifika ämnen
D) Förbättra matematikkunskaper
9. Vad karakteriserar en saga som genre?
A) Realism
B) **Magiska inslag**
C) Historisk bakgrund
D) Detaljerade karaktärer
10. Vilket av följande teman förekommer ofta i barnlitteratur?
A) **Äventyr**
B) Ekonomiska kriser
C) Politiska intriger
D) Religiösa frågor
11. I vilken ålder börjar barn oftast läsa gemensamma sagor med sina föräldrar?
A) 0-1 år
B) **1-3 år**
C) 4-6 år
D) 7-9 år
12. Vad innebär “moraliskt budskap” i barnlitteratur?
A) En uppmaning att handla som vuxen
B) **En lärdom eller värdering som ska framgå av berättelsen**
C) Att böckerna alltid ska vara roliga
D) En beskrivning av fiktiva händelser
13. Vem är känd för att ha skrivit “Pippi Långstrump”?
A) **Astrid Lindgren**
B) Selma Lagerlöf
C) Maria Gripe
D) Ulf Stark
14. Vilket av följande verk är ett exempel på en fabel?
A) **Det foxhändelsen**
B) Stjärnor i mina ögon
C) Kalle och chokladfabriken
D) Mamma Mu
15. Vad syftar barnlitteratur till att göra?
A) Utveckla politik
B) **Underhålla och utbilda barn**
C) Göra barn passiva läsare
D) Skapa komplicerade historier
Resonerande frågor
1. Diskutera hur barnlitteratur kan påverka barns värderingar. (Syftet är att bedöma elevernas förmåga att kritiskt reflektera över litteraturens samhälleliga roll.)
2. Jämför teman i två olika barnböcker och hur de speglar sina respektive samhällen. (Syftet är att låta eleverna visa djupgående analys och jämförelseförmåga.)
3. Vilken betydelse har humor i barnlitteratur, och hur kan det förstärka budskapet? (Syftet är att undersöka elevernas förståelse för stilistiska tekniker och deras effekt.)
4. Hur kan barnlitteratur främja empati hos unga läsare? (Syftet är att låta elever reflektera över litteraturens emotionella och psykologiska effekter.)
5. Vad menar du med att barn behövs för att det ska kunna skapas bra litteratur för dem? (Syftet är att se elevernas insikt i skapandeprocessen av litteratur.)
6. Vilken roll spelar mångfald i barnlitteraturen och hur kan det påverka barn som läser? (Syftet är att uppmuntra till kritiskt tänkande kring representation i litteratur.)
7. Hur kan du se tecken på intertextualitet i barnlitteratur? Ge exempel. (Syftet är att analysera och reflektera över författarens val av referenser.)
8. Redogör för din egen berättelse och dess budskap – vilka teman använde du? (Syftet är att låta elever få möjlighet att diskutera sina egna kreativa produkter samt deras medvetenhet om ämnen.)
Bedömning
Provet poängsätts där faktafrågor ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 2 poäng vardera. För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).