Prov: Svenska essäer och skönlitteratur
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Svenska essäer och skönlitteratur
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att läsa och analysera essäer och skönlitterära verk, samt deras förståelse för teman, stilistik och kulturell betydelse.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska läsa och analysera essäer och skönlitterära verk, förstå deras stilistiska och tematisk beteckningar, samt deras roll inom svensk litteratur och kultur.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera essäer och skönlitteratur samt diskutera deras teman, stil och betydelse i en kulturell kontext.
Prov
Faktafrågor
- Vilken författare är känd för sina essäer och skönlitterära verk?
- A. August Strindberg
- B. **Thomas Tidholm**
- C. Selma Lagerlöf
- D. Hjalmar Söderberg
- Vilket tema är vanligt förekommande i essäer?
- A. **Identitet**
- B. Science fiction
- C. Historiska krig
- D. Sport
- Vad kännetecknar en essä?
- A. **Personlig reflektion**
- B. Fiktionell berättelse
- C. Hemlighetsfull plot
- D. Rättsfallet
- Vem påverkar stilistiska drag i skönlitteratur i modern tid?
- A. Marcel Proust
- B. **Fredrik Backman**
- C. Ernest Hemingway
- D. Virginia Woolf
- Vad gör essäer unika jämfört med traditionell skönlitteratur?
- A. De är alltid korta
- B. **De uttrycker personlig åsikt**
- C. De behöver vara fiktiva
- D. De handlar alltid om historiska händelser
- Vad är ett centralt tema i svensk litteratur?
- A. **Samhällskritik**
- B. Sport
- C. Matlagning
- D. Resor
- Vilken struktur bör en essä ha?
- A. Inledning, huvuddel, avslutning
- B. **Inledning, huvuddel, avslutning**
- C. Källor, analyser, diskussion
- D. Sammanfattning, teman, stil
- Vad ska eleverna göra med sin egen essä?
- A. **Läsa upp ett stycke**
- B. Köpa den på nätet
- C. Skicka den till en författare
- D. Göra en powerpoint
- Vilken av följande punkter handlar om stilistiska skillnader?
- A. Traditionella berättelser
- B. **Generationsskifte**
- C. Översättningar
- D. Litterära priser
- Vad kan en diskussion om en essä leda till?
- A. Ingen förändring
- B. **Kulturell betydelse**
- C. Enbart personlig åsikt
- D. Förbise all analys
- Vad kallas en text som har en personlig prägel och reflekterar författarens åsikter?
- A. Artiklar
- B. Fiktion
- C. **Essä**
- D. Novell
- Vad är en del av essäistikens funktion?
- A. **Reflektion och kritik**
- B. Berättelse om verkligheten
- C. Matlagningsrecept
- D. Vegas-stil
- Vilket uttryck beskriver tydlig analys i essäistik?
- A. Anekdotisk
- B. **Argumentativ**
- C. Beskrivande
- D. Skriven prosa
- Vad ska eleverna i grupp diskussionen fokusera på?
- A. Inga tankar
- B. **Textens tema och stil**
- C. Att bara analysera språket
- D. Berätta om privata liv
Resonerande frågor
- Reflektera över val av tema i din egen essä. Varför valde du just det temat?
Syftet är att fördjupa elevernas förståelse av sina egna val och reflektioner. - Diskutera hur essäer kan påverka samhällskritik.
Syftet är att ge eleven möjlighet att analysera litteraturens påverkan i samhället. - Hur har personlig litteratur påverkat din syn på skönlitterära verk?
Syftet är att få eleven att koppla sina perspektiv med skönlitteraturens teman. - Vilken roll spelar författarens bakgrund i deras skrift?
Syftet är att låta eleven utforska hur författarens liv påverkar deras skrivande. - Hur kan essäer bidra till att förstå kulturella fenomen?
Syftet är att fördjupa elevernas insikt om litteraturens kulturella relevans. - Vilken betydelse har språkliga val i essäisk skrivande?
Syftet är att låta eleven reflektera över språket som ett verktyg i essäer. - Hur påverkar olika tidsperioder essäernas stil och syfte?
Syftet är att ge eleven möjlighet att diskutera litterära förändringar över tid. - Diskutera skillnaderna mellan att läsa essäer och skönlitteratur.
Syftet är att hjälpa eleverna att identifiera och förstå de två litterära formerna.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 30 poäng (2 poäng var). De resonerande frågorna ger 10 poäng (2.5 poäng per fråga). För betyg E krävs 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).