Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 1
Tema: Svensk barnlitteratur: Astrid Lindgren och Lennart Hellsing
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för och förmåga att analysera barnlitteratur, särskilt verk av Astrid Lindgren och Lennart Hellsing, samt att bedöma deras förmåga att diskutera centrala teman och stilistiska uttryck i dessa texter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få möjlighet att läsa och analysera barnlitteratur, med fokus på verk av författare som Astrid Lindgren och Lennart Hellsing, samt förstå deras betydelse för barnläsares utveckling och värderingar.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera barnlitterära texter och diskutera deras teman, stil och kulturella betydelse.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande verk är skrivet av Astrid Lindgren?
A) “Krakel Spektakel”
B) “Emil i Lönneberga”
C) “Röde Orm”
D) “Pippi Långstrump”
Rätt svar: B) “Emil i Lönneberga” - Vad är ett centralt tema i många av Lindgrens böcker?
A) Krig och fred
B) Äventyr och vänskap
C) Sci-fi och teknologi
D) Romantik
Rätt svar: B) Äventyr och vänskap - Vilken stilutrustning använder Lennart Hellsing ofta i sina verk?
A) Alliteration och rim
B) Syllogismer
C) Idiomatiska uttryck
D) Metaforer
Rätt svar: A) Alliteration och rim - Vad handlar “Pippi Långstrump” främst om?
A) En pojke som utforskar rymden
B) En flicka som lever ett fritt liv
C) En gammal man som funderar på livet
D) En bondgård och dess djur
Rätt svar: B) En flicka som lever ett fritt liv - Vilken av följande författare är känd för sina texter med lekfulla rim?
A) Astrid Lindgren
B) Lennart Hellsing
C) H.C. Andersen
D) J.K. Rowling
Rätt svar: B) Lennart Hellsing - I vilket verk förekommer figuren Madicken?
A) “Krakel Spektakel”
B) “Madicken”
C) “Pippi Långstrump”
D) “Nils Holgerssons underbara resa”
Rätt svar: B) “Madicken” - Vad är syftet med barnlitteratur enligt den tidigare diskussionen i klassen?
A) Underhålla vuxna
B) Utbilda barn i politik
C) Stödja barns utveckling och värderingar
D) Dokumentera historia
Rätt svar: C) Stödja barns utveckling och värderingar - Hur ofta använde Lennart Hellsing rim i sina böcker?
A) Aldrig
B) Sällan
C) I nästan alla böcker
D) Endast i två böcker
Rätt svar: C) I nästan alla böcker - Vilket perspektiv har ofta Astrid Lindgrens berättelser?
A) Vuxnas perspektiv
B) Barnets perspektiv
C) Naturens perspektiv
D) Historiskt perspektiv
Rätt svar: B) Barnets perspektiv - Vilken av följande teman ses ofta i Hellsings verk?
A) Romantik
B) Lekfullhet
C) Krig
D) Mystik
Rätt svar: B) Lekfullhet - Vilka av följande insikter kan barn dra från Lindgrens verk?
A) Hur man ska vinna krig
B) Vikten av vänskap och empati
C) Hur man styr ett företag
D) Att säga nej till allt
Rätt svar: B) Vikten av vänskap och empati - Vilket av nedanstående är inte ett tema i Lindgrens verk?
A) Familj
B) Frihet
C) Död och förlust
D) Vänskap
Rätt svar: C) Död och förlust - Hur kunde barnlitteratur påverka barns livssyn?
A) Genom att lära dem att vara tysta
B) Genom att uppmuntra dem att fundera och känna
C) Genom att enbart underhålla
D) Genom att ge dem enbart fakta
Rätt svar: B) Genom att uppmuntra dem att fundera och känna - Vilken av följande metoder kan användas för att analysera barnlitteratur?
A) Matematisk analys
B) Historisk analys
C) Tematisk analys
D) Ekonomisk analys
Rätt svar: C) Tematisk analys
Resonerande frågor
- Vad anser du är den största påverkan barns litteratur har på barnens utveckling och varför?
Syftet med frågan är att ge eleven möjlighet att reflektera över litteraturens olika aspekter och dess långsiktiga betydelse. - Hur skulle du beskriva skillnaderna mellan Lindgrens och Hellsings stil och teman?
Eleven ges chans att jämföra och kontrastera två viktiga barnboksförfattare, vilket kräver djupare analys. - Vilken roll spelar barnets perspektiv i Lindgrens berättelser och hur skulle det kunna påverka en vuxen läsare?
Denna fråga uppmuntrar till djup tanke om hur perspektiv kan påverka förståelse och empati. - Reflektera över ditt eget möte med barnlitteratur; hur har den påverkat dina värderingar och insikter?
Frågan ger utrymme för personlig reflektion och kopplingar till litteraturanalyser. - Diskutera hur rim och rytm i Hellsings verk kan engagera barn i läsning; vad är effekten av sådan stil?
Öppen för reflektion kring stilistiska verktyg och deras syfte i barnlitteratur. - Vilken betydelse har teman av vänskap och äventyr i barnlitteratur, och hur tror du att de påverkar barn?
Syftet är att undersöka hur värderingar och teman kan leda till engagemang. - Hur kan kapaciteten att läsa och analysera barnlitterära texter påverka en students framtida utbildning och liv?
Frågan syftar till att få eleven att tänka på framtida konsekvenser av läsning och analys. - Tänk på en specifik berättelse; hur skulle du förändra den för att bättre passa dagens barn och varför?
Denna fråga uppmuntrar kreativa och kritiska tankar kring anpassning av litteratur till nutiden.
Bedömning
Provet består av 15 faktafrågor, där varje fråga ger 1 poäng, samt 8 resonerande frågor, där varje fråga ger 2 poäng.
Totalt antal poäng: 31
För betyg E krävs 8 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
För betyg C krävs 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
För betyg A krävs 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.