Lektion. Gy. Svenska – Svenska dramatiker och Dramatikens Utveckling

Lektionsplanering: Svenska dramatiker och Dramatikens Utveckling

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 1

Tema: Svenska dramatiker: August Strindberg och Dramatikens Utveckling

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Eleverna ska studera och analysera dramatikens utveckling i Sverige, med särskilt fokus på August Strindberg och hans påverkan på svensk teater och litteratur.

Kunskapskrav:

Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera dramatiska verk och diskutera deras teman, stil och historiska kontext.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till dramatikens historia (15 min)

  • Ge en översikt av den svenska dramatiska traditionen och dess utveckling från tidiga former till modern teater.
  • Diskutera August Strindbergs liv, hans påverkan på svensk dramatik och hans centrala verk som “Fröken Julie” och “Ett drömspel”.
  • Presentera dramats roll i samhället under Strindbergs tid och hur det speglade de sociala och politiska förändringarna.

Teman i Strindbergs verk (15 min)

  • Analysera centrala teman i Strindbergs verk, såsom kön, klass och existentiella frågor.
  • Diskutera hur Strindberg använde realism och symbolik i sina skådespel för att utforska människans psyke.
  • Engagera eleverna i att fundera över hur dessa teman är relevanta både då och nu.

Läsning och analys av textutdrag (10 min)

  • Läs utvalda utdrag från “Fröken Julie” eller “Ett drömspel” i klassen.
  • Diskutera språk, stil och dramatiska element i texterna.
  • Be eleverna reflektera över hur dessa insikter påverkar deras förståelse av verkens betydelse.

Gruppdiskussion och presentation (10 min)

  • Dela in klassen i grupper där varje grupp får i uppdrag att analysera ett specifikt verk av Strindberg.
  • Grupperna ska förbereda en kort presentation som inkluderar verkets handling, teman, stil och betydelse för dramatiken.
  • Låt grupperna dela sina analyser med klassen.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kort dramatisk scen inspirerad av Strindbergs stil och teman. Scenen ska innehålla dialog och beskriva karaktärernas känslor och konflikter. Varje elev ska också vara redo att läsa sin scen i klassen och diskutera de teman och stilistiska grepp som använts.

Exit-ticket

  • Vilka insikter fick du om svensk dramatik genom dagens lektion?
    Svar: [Öppen fråga]
  • Nämn ett centralt tema i Strindbergs verk som du tyckte var intressant.
    Svar: [Öppen fråga]
  • Hur påverkar Strindbergs stil och teman dagens dramatik?
    Svar: [Öppen fråga]
  • Vilka känslor väcktes av de lästa texterna?
    Svar: [Öppen fråga]
  • Hur kan dramatik fungera som en spegel av samhället?
    Svar: [Öppen fråga]

Modern Tillbaka-knapp