Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Romantiken och dess samhällskritik: Romantiska författare och deras samhällsreflektioner
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av romantikens litterära kännetecken samt deras förmåga att analysera och reflektera över romantiska verk och samhällsfrågor kopplade till dessa texter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få möjlighet att läsa och analysera romantisk litteratur och förstå hur denna litterära strömning reflekterar tidens sociala och kulturella förändringar.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera litterära texter från romantiken och diskutera dessa utifrån litterära och tematiska perspektiv.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken tidsperiod är romantiken främst kopplad till?
A) 1600-talet
B) 1700-talet
C) **1800-talet**
D) 1900-talet
2. Vad var en central aspekt av romantisk litteratur?
A) Kollektivism
B) **Individualism**
C) Rationalitet
D) Objektivitet
3. Vilken författare är känd för sin romantiska poesi?
A) August Strindberg
B) **Erik Axel Karlfeldt**
C) Selma Lagerlöf
D) Karin Boye
4. Vilket tema är ofta förekommande i romantisk litteratur?
A) Vetenskap
B) **Känslor och natur**
C) Industrialisering
D) Politik
5. Vilket av följande verk är skrivet av en romantisk författare?
A) **Från Skrolyckan**
B) Röda rummet
C) Utvandrarna
D) Gösta Berlings saga
6. Romantiken som rörelse var en reaktion mot vilken annan litterär period?
A) Barocken
B) **Upplysningen**
C) Modernismen
D) Realismen
7. Vilka känslor betonas ofta i romantiska verk?
A) Logik och förnuft
B) **Kärlek och längtan**
C) Makt och kontroll
D) Fritid och nöje
8. Hur påverkar naturen romantiska författares verk?
A) Naturen är irrelevant
B) **Naturen är en inspirationskälla för känslor**
C) Naturen beskrivs som skrämmande
D) Naturen gör ont i själen
9. Romantikens fokus låg på:
A) Vetenskapligt tänkande
B) **Individens känslor**
C) Sociala strukturer
D) Traditionella normer
10. Vilken av följande karaktärer är typisk för romantiska verk?
A) Den rationella hjälten
B) **Den lidande poeten**
C) Den modiga krigaren
D) Den opportunistiska affärsmannen
11. Vilken samhällskritik framträder ofta i romantisk litteratur?
A) Kritisera utbildningssystemet
B) **Social ojämlikhet**
C) Teknologisk utveckling
D) Ekonomiska teorier
12. Romantiska författare använde ofta:
A) *Formella och strikta* stilistiska regler
B) **Symbolik och metaforer**
C) Enbart fakta och dokumentation
D) Berättelser utan känslor
13. Vilken av följande litterära tekniker är en gemensamhet för romantiska verk?
A) **Lyricism**
B) Historisk dokumentation
C) Minimalism
D) Realism
14. Hur reagerade romantikerna på den industriella revolutionen?
A) De stödde den helt
B) **De kritiserade den och dess effekter på samhället**
C) De ignorerade den
D) De bejakade teknologisk utveckling
15. Vad kan ofta ses i romantiska verk i relation till identitet?
A) Kollektiv identitet
B) **Sökande efter individuell identitet**
C) Ingen identitet alls
D) Avståndstagande från identitet
Resonerande frågor
1. Diskutera hur romantiken speglar tidens kulturella förändringar och ge exempel på två verk.
Syftet med denna fråga är att se elevens förmåga att koppla litteratur till sin samtid.
2. Reflektera över hur romantiska teman som kärlek och längtan skildras i nutida litteratur. Ge exempel.
Frågan utmanar eleverna att relatera romantikens teman till moderna verk och analysera deras relevans idag.
3. Hur skiljer sig romantikens syn på naturen från tidigare litterära epokers? Exemplifiera med en författare.
Elever ska kunna undersöka kontraster mellan litterära epoker och deras förhållande till naturen.
4. Vilken roll spelar känslor i dina personliga upplevelser av litteratur? Ge exempel på hur viss litteratur har påverkat dina egna känslor.
Denna fråga uppmuntrar till personlig reflektion och djupare koppling till litteraturen.
5. Vilka paralleller kan dras mellan romantisk samhällskritik och samtida sociala frågor?
Här får eleverna möjlighet att diskutera och jämföra tematisk relevans över tid.
6. Analysera hur språk och stil skapar stämning i ett romantiskt verk du har läst.
Denna fråga kräver en djupare analys av litterära tekniker och deras effekt.
7. I vilken utsträckning tycker du att romantiska författare bidrog till synen på individens frihet? Ge exempel.
Frågan syftar till att få elever att tänka kritiskt kring litteraturens påverkan på samhällsansvar.
8. Vilken betydelse har romantiken haft för senare litterära rörelser? Exemplifiera.
Genom denna fråga får eleverna möjligheten att diskutera litterära traditioner och influenser.
Bedömning
Provets faktafrågor ger max 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng.
Resonerande frågor ger max 8 poäng, där varje fråga ger upp till 2 poäng beroende på kvaliteten på elevens svar.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (minimum 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (minimum 5 poäng från resonerande frågor).