“`
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Realismen och Naturalismen: Realismens Framväxt
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i att analysera och diskutera litteratur från realismen och naturalismen, samt att förstå hur dessa rörelser speglar samhällsförhållanden och kulturella förändringar under 1800-talet och tidigt 1900-tal.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska läsa och analysera litteratur från realismen och naturalismen, med fokus på hur dessa riktningar reflekterar samhällsförhållanden och kulturella förändringar under 1800-talet och tidigt 1900-tal.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera litterära texter från realismen och naturalismen och diskutera dessa utifrån litterära och tematiska perspektiv.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket årtionde anses oftast vara starten på realismen?
A) 1700-talet
B) 1820-talet
C) 1850-talet
D) **1860-talet**
2. Vem är en känd representant för naturalismen?
A) **Gustave Flaubert**
B) Alfhild Agrell
C) August Strindberg
D) Hjalmar Söderberg
3. Vilket av följande ämnen är typiskt för realistisk litteratur?
A) Romantisk kärlek
B) Övernaturliga fenomen
C) **Social ojämlikhet**
D) Fantasivärldar
4. Vad är en viktig karakteristik av naturalismen?
A) Användning av metaforer
B) **Detaljerad beskrivning av verkligheten**
C) Idealiserade karaktärer
D) Referenser till mytologi
5. Vilken av följande texter är skriven av Alfhild Agrell?
A) “Madame Bovary”
B) “Ett drömspel”
C) **”Skådespelerskan”**
D) “Den allvarsamma leken”
6. Vilka av följande teman är centrala i “Madame Bovary”?
A) Krig och fred
B) **Kärlek och besvikelse**
C) Fantasi och verklighet
D) Natur och överlevnad
7. Vilket litterärt verk är mest känt för sin skildring av klasskonflikter under realismen?
A) “Röda rummet”
B) “Brott och straff”
C) **”Det går an”**
D) “Sömngångare”
8. Hur påverkar den sociala kontexten i realistisk litteratur berättelserna?
A) Genom att fantisera om framtiden
B) **Genom att skildra verkliga samhällsproblem**
C) Genom att fokusera på det inre livet hos karaktärerna
D) Genom att försköna fakta
9. Vad syftar naturalismen att göra i sin litterära analys?
A) Att idealisera karaktärer
B) **Att fokusera på determinism och arv**
C) Att romantisera livet
D) Att avfärda verkligheten
10. Vilken av följande författare är inte associerad med realism eller naturalism?
A) **Emily Dickinson**
B) Alfhild Agrell
C) Gustave Flaubert
D) August Strindberg
11. I vilken litterär epok finns verket “Ett drömspel”?
A) **Realismen**
B) Romantiken
C) Postmodernismen
D) Barocken
12. Vilken litterär teknik används ofta i realistisk litteratur?
A) Symbolism
B) **Detaljerad scenbeskrivning**
C) Allegori
D) Sonett formar
13. Vilken fråga ställer naturalismen oftast kring mänskligt beteende?
A) Vad är meningen med livet?
B) **Hur påverkar arv och miljö individens val?**
C) Vad är kärlek?
D) Hur kan vi förändra världen?
14. Vad är ett centralt tema i “Madame Bovary”?
A) Självupptäcktsresa
B) **Konsumtionssamhället**
C) Tidsresande
D) Familjehemligheter
15. För vilken typ av publikationer var realismen känd för att skriva?
A) Tidningar
B) **Romaner**
C) Dramer
D) Dikter
Resonerande frågor
1. Diskutera hur realismen speglade förändringar i det svenska samhället under 1800-talet.
Syftet är att låta eleverna analysera och knyta litteratur till historiska kontext.
2. Jämför konflikterna i “Madame Bovary” och “Ett drömspel” och hur dessa speglar kulturen i sina respektive tidsperioder.
Denna fråga uppmuntrar till djupgående analys av olika författarskap.
3. Hur kan vi se spår av realistiska teman i dagens litteratur?
Genom att svara ger eleverna en möjlighet att koppla litteraturhistorik till nuvarande samhällstrender.
4. Analysera hur miljöbeskrivningar i både realism och naturalism påverkar karaktärernas handlingar.
Frågeställningen uppmuntrar till en djupare förståelse av hur miljö och karaktär interagerar.
5. Vilka paralleller kan dras mellan realistiska verk och modern film?
Elever ges möjlighet att koppla klassisk litteratur med samtida medier.
6. Reflektera över varför naturalismen ibland kritiseras för att vara pessimistisch.
Detta ger eleverna en chans att kritiskt granska litterära rörelser.
7. Hur skildrar realismen den mänskliga villkoren i relation till miljö och samhälle?
Denna fråga öppnar för diskussionen om sociokulturella aspekter i litteraturen.
8. Diskutera vikten av kvinnliga författare i realismen och deras bidrag till litteraturen.
Detta tema utforskar genderperspektivet i litteraturhistorien.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 3 poäng vardera. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`