Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Svenska 2 – Svensk barn- och ungdomslitteratur



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 2

Tema: Svensk barn- och ungdomslitteratur: Ett Perspektiv på Utveckling

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas förmåga att läsa och analysera barn- och ungdomslitteratur samt att diskutera dess teman, stil och kulturella betydelse, med fokus på centrala svenska författare som Astrid Lindgren och Lennart Hellsing.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska läsa och analysera barn- och ungdomslitteratur, med fokus på centrala svenska författare som Astrid Lindgren och Lennart Hellsing samt deras påverkan på litteratur för unga läsare.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera barn- och ungdomslitterära texter och diskutera deras teman, stil och kulturella betydelse.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande böcker är skriven av Astrid Lindgren?

A) “Krakel Spektakel”

B) “Pippi Långstrump”

C) “Bara en natt”

D) “Mio min Mio”

B

2. Vad handlar “Krakel Spektakel” mest om?

A) Vänskap

B) Mod

C) Äventyr

D) Språk och rim

D

3. Vilket tema är centralt i Lindgrens böcker?

A) Rymdresor

B) Kärlek

C) Vänskap

D) Krig

C

4. Vilken av nedanstående författare är känd för att använda rim och rytm i sina verk?

A) Astrid Lindgren

B) Lennart Hellsing

C) Selma Lagerlöf

D) Tove Jansson

B

5. Vad är syftet med barn- och ungdomslitteratur enligt lektionen?

A) Underhålla vuxna

B) Utveckla unga människors läsförståelse

C) Dokumentera verkliga händelser

D) Presentera filosofiska idéer

B

6. Vad var en viktig aspekt av Astrid Lindgrens liv som påverkar hennes skrivande?

A) Hennes uppväxt i en storstad

B) Hennes utbildning inom matematik

C) Hennes erfarenheter från landet

D) Hennes intresse för teknologi

C

7. Vad kan barn lära sig av Hellsings böcker?

A) Om politik

B) Vikten av språk och rim

C) Ekonomi

D) Vetenskap

B

8. Hur kan barn- och ungdomslitteratur påverka ungas syn på världen?

A) Genom att introducera dem till romantiska berättelser

B) Genom att lära dem historiska fakta

C) Genom att erbjuda olika perspektiv och värderingar

D) Genom att fokusera på vetenskapliga teman

C

9. Vilken typ av berättelse ska eleverna skriva?

A) En novell för vuxna

B) En saga för barn

C) En historiebok

D) En biografi

B

10. Vad ska eleverna inkludera i sin berättelse?

A) Data och statistik

B) En filmrecension

C) Insikt och moralisk poäng

D) En politisk agenda

C

11. Vilket tema är inte centralt i Lindgrens arbete?

A) Barns rätt till äventyr

B) Vänskap

C) Utomjordingar

D) Mod

C

12. Vad kännetecknar Hellsings skrivande stil?

A) Komplexa karaktärer

B) Lekfullhet och rytm

C) Historisk noggrannhet

D) Djupa filosofiska insikter

B

13. Vilket av följande är ett centralt verk av Lennart Hellsing?

A) “Pippi Långstrump”

B) “Krakel Spektakel”

C) “Mio min Mio”

D) “Bullerbyn”

B

14. Vilken av följande påståenden är sann om barn- och ungdomslitteratur?

A) Den påverkar inte barns värderingar

B) Den är endast för underhållning

C) Den kan hjälpa barn att förstå olika perspektiv

D) Den handlar bara om fantasivärldar

C

15. Vad är en viktig komponent i barn- och ungdomslitteratur?

A) Komplexa teman för vuxna

B) Rädsla och skräck

C) Vägen till lärande och utveckling

D) Samhällskritik

C

Resonerande frågor

1. Hur påverkar Astrid Lindgrens teman i sina berättelser barns identitetsutveckling? Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt kring kopplingar mellan litteratur och barnens utveckling.

2. Vilket ansvar har författare för att forma unga läsares värderingar och insikter? Frågan syftar till att uppmuntra en djupare reflektion kring författarens roll och inflytande.

3. Analysera hur Hellsings användning av språk och rim skapar engagemang hos unga läsare. Eleverna får möjlighet att demonstrera sin förståelse av stilistiska grepp i litteraturen.

4. Diskutera hur barn- och ungdomslitteratur kan spegla samhälleliga normer och värderingar. Denna fråga ger eleverna möjlighet att se litteratur som ett verktyg för social reflektion.

5. Vilka likheter och skillnader ser du mellan Lindgrens och Hellsings författarskap? Eleverna öppnas för att jämföra och kontrastera två betydande författarskap.

6. Hur kan en berättelse skriven för barn också adressera komplexa teman? Denna fråga uppmuntrar elever att tänka på djupet i barnlitteraturen.

7. Vilken påverkan kan barn- och ungdomslitteratur ha på barns empati och värderingar? Syftet är att reflektera över litteraturens roll i social och emotionell utveckling.

8. Vad gör en berättelse till en klassiker inom barn- och ungdomslitteratur? Denna fråga syftar till att identifiera och värdera tidlöshet i litteraturen.

Bedömning

Provets faktafrågor ger totalt 30 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger upp till 6 poäng, där värderingen baseras på djup och insikt i analysen. För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs minst 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp