Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Existentialismen i litteraturen: Existentiella Frågor och Litteraturens Reflektioner
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Eleverna ska läsa och analysera litteratur med existentiella teman, med fokus på hur författare utforskar frågor om livets mening, frihet och mänsklig erfarenhet.
Kunskapskrav:
Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera litterära verk som berör existentiella frågor och diskutera dessa utifrån litterära och tematiska perspektiv.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till existentialism (15 min)
- Ge en översikt av existentialismen som filosofisk och litterär rörelse, fokuserad på frågor kring individens frihet och ansvar.
- Diskutera centrala författare inom genren, såsom Jean-Paul Sartre och Albert Camus, och deras verk, särskilt Sartres “Existentialism är en humanism” och Camus “Främlingen”.
- Presentera grundläggande begrepp inom existentialismen, inklusive absurdism och autenticitet.
Teman i existentiell litteratur (15 min)
- Analysera teman såsom alienation, meningen med livet och döden i Sartres och Camus verk.
- Diskutera hur dessa författare använder sina karaktärer för att utforska existentiella frågor.
- Engagera eleverna i att reflektera över hur dessa teman är relevanta i dagens samhälle.
Läsning och analys av textutdrag (10 min)
- Läs utvalda utdrag från Sartres och Camus verk i klassen.
- Diskutera språk, stil och tematiska inslag i texterna.
- Be eleverna reflektera över hur dessa texter påverkar deras förståelse av livet och existensen.
Gruppdiskussion och presentation (10 min)
- Dela in klassen i grupper där varje grupp får i uppdrag att analysera ett specifikt verk av Sartre eller Camus.
- Grupperna ska förbereda korta presentationer där de delar med sig av sina insikter kring tematik, stil och kulturell betydelse.
- Låt grupperna återkoppla till helklass och diskutera sina fynd.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en kort reflekterande text eller berättelse som utforskar ett existentiellt tema, såsom frihet, val och ansvar. De ska använda element av existentialistisk litteratur och vara beredda att läsa sina verk för klassen, följt av en diskussion om de valda teman.
Exit-ticket
- Vilka insikter fick du om existentialismen genom dagens lektion? Svar: [Öppen fråga]
- Nämn ett centralt tema i existentiell litteratur som du tyckte var intressant. Svar: [Öppen fråga]
- Hur har dina tankar kring livet och meningen med det påverkats av det vi diskuterat? Svar: [Öppen fråga]
- Vilka känslor väcktes av de lästa texterna? Svar: [Öppen fråga]