Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 3. Svenska – Modern svensk dramatik

Provkonstruktion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att läsa, analysera och diskutera centrala verk inom modern svensk dramatik, samt att reflektera över hur dessa verk speglar samtida samhälleliga frågor.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska studera och analysera den svenska dramatikens utveckling, med fokus på samtida dramatiker och hur de speglar och påverkar samhället.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera dramatiska verk och diskutera deras teman, stil och historiska kontext.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken dramatiker är känd för sitt verk “Natten är dagens mor”?
A) Kristina Lugn
B) Vadim K
C) Lars Norén
**D) Lars Norén**

2. Vad handlar ofta samtida svensk dramatik om?
A) Historiska krig
**B) Sociala problem**
C) Fantasyvärldar
D) Mytologiska berättelser

3. Vilken av följande teman är central i Lars Noréns verk?
**A) Identitet**
B) Natur
C) Äventyr
D) Resor

4. Vem har skrivit pjäsen “Facing the Reality”?
A) Kristina Lugn
**B) Vadim K**
C) Lars Norén
D) August Strindberg

5. Hur är språket ofta i modern svensk dramatik?
A) Formellt och gammaldags
**B) Koncist och laddat**
C) Utsmyckat och poetiskt
D) Enkelt och barnsligt

6. Vad handlar många av Kristina Lugns verk om?
**A) Känslomässiga komplexiteter**
B) Politik
C) Historiska händelser
D) Kriminalitet

7. Vilket årtionde publicerade Lars Norén många av sina mest inflytelserika verk?
A) 1950-talet
**B) 1980-talet**
C) 1990-talet
D) 2000-talet

8. Vilket tema hittar vi i “Natten är dagens mor”?
A) Kärlek
**B) Familjedynamik**
C) Politik
D) Rättvisa

9. Vilken av följande aspekter är ofta en del av dramatisk struktur?
**A) Konflikt**
B) Humor
C) Monologer
D) Berättarröst

10. Vilken roll har dramatikern Lars Norén haft i svensk teaterhistorik?
A) Ingen betydande
B) Enbart som skådespelare
C) Förvalta gamla verk
**D) En av de mest inflytelserika samtidiga dramatikerna**

11. Vilket av följande verk är skrivet av Kristina Lugn?
A) “Rädda mig”
**B) “Hälsningar från havet”**
C) “Gör mig en tjänst”
D) “Fröken Julie”

12. Vad utmärker språket i Kristina Lugns pjäser?
A) Komplicerat och svårt
**B) Enklare och mer direkt**
C) Gamla fraser och orolig stil
D) Skriven som poesi

13. Vad är en viktig aspekt när man analyserar ett dramatiskt verk?
A) Karaktärernas kläder
**B) Temat och stilen**
C) Rekvisitan
D) Publikrespons

14. Hur påverkar dramatikerna samhällets frågor i sina verk?
A) Genom att undvika aktuella frågor
**B) Genom att belysa och kommentera dem**
C) Genom att fokusera på fiktion
D) Genom att ignorera rådande normer

15. Vilken roll spelar dramatikens språk i att förmedla teman?
**A) Det skapar djup och förståelse**
B) Det är inte viktigt
C) Enbart metaforer och symboler
D) Språket förvränger känslorna

Resonerande frågor

1. Hur speglas aktuella samhällsproblem i Lars Noréns eller Kristina Lugns verk?
Syftet är att få eleverna att koppla litteraturen till nutida frågor.

2. På vilket sätt kan dramatik bidra till social förändring?
Genom att diskutera hur dramat kan påverka åsikter och handlingar.

3. Vilka känslor och tankar väcker dramatikernas språkbruk hos dig som läsare?
Här uppmanas eleverna att reflektera över sin egen reaktion på språket.

4. Vad innebär det att analysera en dramatisk text ur både temativ och stilistisk synvinkel?
Genom denna fråga får eleverna möjlighet att visa djupgående förståelse.

5. Vilken betydelse har den historiska och kulturella kontexten för förståelsen av ett drama?
Här kan eleverna visa på sambandet mellan konst och samtid.

6. Hur kan dramats form och struktur förstärka teman i verket?
Med denna fråga kan eleverna resonera kring formens roll i berättandet.

7. Vilka metoder använder dramatikerna för att engagera publiken?
Detta tillåter elever att diskutera teknik och effekt i dramatik.

8. Hur skiljer sig Noréns och Lugns skrivstilar åt, och hur påverkar detta deras teman?
Eleverna kan här visa på förmåga att jämföra och analysera olika stilar.

Bedömning

Faktafrågorna bedöms med 1 poäng vardera, och de resonerande frågorna bedöms med 2 poäng vardera.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (där minst 3 poäng kommer från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×