En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Svenska 3 – Postmodern litteratur: Svenska författare i 2000-talet

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Postmodern litteratur: Svenska författare i 2000-talet

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och tolka postmodern litteratur med fokus på svenska författare under 2000-talet. Provets frågor syftar till att undersöka deras förståelse för postmodernismens kännetecken, teman och dess kopplingar till samtiden.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Litteraturhistoriska riktlinjer och centrala verk från olika tidsepoker.”

Kunskapskrav

Eleven kan analysera och tolka skönlitteratur med viss komplexitet och beskriva och diskutera litteraturens relation till samhälle och kultur.

Prov

Faktafrågor

1. Vad kännetecknar postmodern litteratur?
A. En strikt linjär narrativ
B. **Metafiktion och hybriditet**
C. Enkla och okomplicerade berättelser
D. Fasta karaktärsroller

2. Vilken av följande författare är känd för sitt postmoderna skrivande?
A. Selma Lagerlöf
B. **Jonas Hassen Khemiri**
C. August Strindberg
D. Karin Boye

3. Vilket tema är ofta närvarande i postmodern litteratur?
A. Romantisk kärlek
B. **Identitet och samhällsfrågor**
C. Äventyr och upptäcktsresor
D. Historisk fiktion

4. Vilket av följande verk är skrivet av Sara Stridsberg?
A. “Ett öga rött”
B. **”Kärlekens historia”**
C. “Främling”
D. “Utvandrarna”

5. Hur hanterar postmodern litteratur perspektiv?
A. Genom att endast berätta ur ett perspektiv
B. **Genom att inkludera flera olika perspektiv**
C. Genom att alltid använda första person
D. Genom att undvika flera karaktärer

6. Vad är metafiktion?
A. En romantisk skildring
B. **Litteratur som kommenterar sin egen struktur**
C. En berättelse utan slut
D. En traditionell folktal

7. Vilken av dessa teman är ofta en del av postmodern litteratur?
A. Tidens evighet
B. Känslan av enkelhet
C. **Fragmentering**
D. Förutsägbarhet

8. Vad innebär hybriditet i litteratur?
A. Att litteraturen fokuserar på en genre
B. **Att blanda olika genrer och stilar**
C. Att bara använda klassiska stilgrepp
D. Att berätta utan några stilistiska val

9. Vilket av följande verk är av Fredrik Backman?
A. “Pojken med guldbyxorna”
B. **”En man som heter Ove”**
C. “Ett öga rött”
D. “Sveket”

10. Hur kan postmodern litteratur kopplas till samtida samhällsfrågor?
A. Genom att undvika referenser till samhället
B. **Genom att reflektera över globalisering och mångfald**
C. Genom att hålla sig till historiska teman
D. Genom att förlita sig på klassiska idéer

11. Vad handlar ofta postmodern litteratur om?
A. Platt och förutsägbar handling
B. En unik och klar berättelse
C. **Olika röster och perspektiv**
D. En ensidig syn på världen

12. Vilken kännetecknande stil används i postmodern litteratur?
A. Enhetlig ton och stil
B. **Ironic och lekfullt språk**
C. Monoton berättarstil
D. Tydlig och enkel berättelse

13. Vilken metod används ofta för att bryta den fjärde väggen?
A. Att förbereda ett systematiskt slut
B. **Att låta karaktärer interagera med läsaren**
C. Att följa en strikt struktur
D. Att aldrig referera till läsaren

14. Vad kan fragmentering betyda i litteratur?
A. En sammanhängande berättelse som följs hit och dit
B. **Brist på en enhetlig berättelse**
C. En enkel och klar struktur
D. En linear beskrivning av tid

15. Vilken av följande är en tydlig aspekt av postmodern litteratur?
A. Enkelt språk och stil
B. **Brist på entydiga betydelser**
C. Tydliga moraliska budskap
D. En klassisk narrativ struktur

Resonerande frågor

1. Analysera hur postmodern litteratur hanterar begreppen identitet och hybriditet och ge exempel från ett specifikt verk.
Syftet är att precist bedöma elevens förmåga att analysera och använda exempel från litteraturen.

2. Diskutera skillnaderna mellan postmodern litteratur och tidigare litterära epoker, som romantik och modernism.
Frågan syftar till att ge en djupare reflektion kring litteraturens utveckling och dess kulturella kontexter.

3. Hur reflekterar samtida samhällsfrågor i postmodern litteratur? Använd specifika exempel i din diskussion.
Denna fråga testar elevens förmåga att koppla litteraturen till aktuell samhällsutveckling.

4. Vilka stilistiska grepp anser du är mest effektiva i postmodern litteratur? Motivera ditt svar med exempel.
Genom att be eleven motivera sin åsikt bedöms djup och klarhet i analysen.

5. Reflektera över betydelsen av metafiktion för läsaren och författaren i postmodern litteratur.
Frågan skapar möjlighet för eleven att diskutera litteraturens relation till sig själv.

6. Hur används ironi i postmodern litteratur, och vad bidrar det till berättelsen?
Denna fråga bjuder in till en djupare analys av stil och tematisk betydelse.

7. Diskutera hur postmodern litteratur kan bryta traditionella berättartekniker och varför detta är viktigt.
Frågan syftar till att låta eleverna sätta litteraturen i ett större sammanhang.

8. Vilket ansvar har en författare i att spegla samhället genom postmodern litteratur?
Syftet är att uppmuntra till djup och reflekterande tankar kring konst och samhällsansvar.

Bedömning

Provets poängsystem är indelat enligt följande:

  • Faktafrågor: Varje rätt svar ger 1 poäng.
  • Resonerande frågor: Varje fråga ger 3 poäng.

För betyg:

  • E: Minst 8 poäng totalt.
  • C: Minst 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • A: Minst 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).