Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Litterära rörelser: Feminism i svensk litteratur
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för feminismens betydelse och utveckling inom svensk litteratur samt deras förmåga att analysera och diskutera centrala teman relaterade till ämnet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens syfte är att undersöka feminismens utveckling inom svensk litteratur och dess centrala verk och författare. Vi kommer att analysera hur dessa författare belyser teman som kön, makt och identitet.
Kunskapskrav
Eleven kan göra komplexa litterära analyser av skönlitteratur och identifiera och diskutera centrala teman ur olika perspektiv.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande författare är känd för sitt feministiska arbete?
A) Karl Ove Knausgård
B) **Elin Wägner**
C) August Strindberg
D) Selma Lagerlöf
2. Vad kännetecknar feministisk litteratur?
A) Endast romantiska berättelser
B) **Kritik av könsnormer, identitet och makt**
C) Enbart biografiska berättelser
D) Historiska romaner
3. Vilket verk är skrivet av Agnes von Krusenstjerna?
A) “Fröken Julie”
B) “Någon att älska”
C) **”Marianne”**
D) “Gösta Berlings saga”
4. Hur påverkar feministiska författare traditionella könsroller?
A) Genom att ignorera dem
B) **Genom karaktärsutveckling och berättande**
C) Genom att skriva om män
D) Genom att fokusera på statistik
5. Vilken funktion har feminismen haft i svensk litteratur?
A) Att skapa medvetenhet och diskussion
B) Att enbart upplysa män
C) **Att skapa medvetenhet och diskussion**
D) Att förstöra litteraturens värde
6. Vem är en känd feministisk författare som debuterade tidigt under 1900-talet?
A) **Agnes von Krusenstjerna**
B) Karin Boye
C) Hjalmar Söderberg
D) Albert Engström
7. Vilket av följande verk är av Karolina Ramqvist?
A) “Brev till min dotter”
B) “Sista romankonserten”
C) **”Alltings början”**
D) “Där kräftorna sjunger”
8. I vilket årtionde uppkom den tredje vågens feminism?
A) 1940-talet
B) 1960-talet
C) **1980-talet**
D) 1990-talet
9. Vad innebär begreppet “könsmaktsordning”?
A) Att kvinnor har mer makt
B) **Att det finns en strukturell ojämlikhet mellan könen**
C) Att makt är jämnt fördelad
D) Att män enbart har politisk makt
10. Vad handlar “Någon att älska” om?
A) Familjeförhållanden
B) **Kvinnoidentitet och kärlek**
C) Samhällskritik
D) Ekonomi
11. En central fråga i feministisk litteratur är:
A) Hur man skriver en roman
B) **Hur kön påverkar identitet**
C) Vem som vinner ett pris
D) Hur man marknadsför böcker
12. Vilken rörelse kan knytas till feministisk litteratur?
A) Naturromantiken
B) **Suffragetterna**
C) Romantiken
D) Modernismen
13. Vilken typ av karaktärer är ofta förekommande i feministisk litteratur?
A) Passiva figurer
B) **Starka kvinnor**
C) Endimensionella män
D) Barn
14. Vilken av följande frågor besvarar feministiska texter ofta?
A) Vad är skönlitteratur?
B) **Vilken är kvinnans roll i samhället?**
C) Hur komponerar man musik?
D) Vad är matematik?
15. Vilken feministisk författare är känd för att blanda fiktion och fakta?
A) Astrid Lindgren
B) **Karolina Ramqvist**
C) Selma Lagerlöf
D) Ellen Rydén
Resonerande frågor
1. Diskutera hur feminismens förhållande till klass påverkar litterära verk. Denna fråga ger möjlighet att analysera flera dimensioner av feminism i litteraturen.
2. På vilket sätt kan feministiska författare utmana traditionella berättartekniker? Här kan eleverna visa djupare förståelse för litterär form och innehåll.
3. Reflektera över vilken inverkan feminismen har haft på moderna författare. Frågan öppnar för diskussion om litterär arv och dess fortsättning.
4. Analysera hur kön och makt framställs i ett specifikt verk av en feministisk författare. Genom att välja ett verk uppmanas eleverna att göra djupgående analyser.
5. Hur kan man se samband mellan feminismen i litteraturen och samtidens samhällsfrågor? Detta främjar ett kritiskt tänkande om litteraturens roll.
6. Vilka teman återkommer i feministisk litteratur och varför är dessa viktiga? Detta kräver en sammansatt förståelse av litterära teman.
7. Kan feministisk litteratur bidra till förändringar i samhället? Frågan hjälper till att främja en diskussion om litteraturens praktiska effekter.
8. Diskutera skillnaderna mellan de olika vågorna av feminism och deras litterära uttryck. Detta ger en möjlighet att placera litteraturen i en historisk och sociologisk kontext.
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med 1 poäng vardera, totalt 15 poäng. De resonerande frågorna bedöms med 3 poäng vardera, totalt 24 poäng. För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).