Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Klassiska svenska romaner: September och svart
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och tolka litterära verk, samt att reflektera över relationer mellan dessa verk och deras historiska och samhälleliga kontexter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Lektionens syfte är att analysera och diskutera betydande klassiska svenska romaner, med särskilt fokus på verket ‘September’ av Thomas Tidholm och ‘Svart’ av Torgny Lindgren. Vi kommer att utforska teman, stil och hur dessa verk reflekterar sina tidsperioder.”
Kunskapskrav
”Eleven kan analysera och tolka skönlitterära verk med viss komplexitet och beskriva och diskutera litteraturens relation till historiska och samhälleliga kontexter.”
Prov
Faktafrågor
1. Vad är temat för “September”?
A) Kärlek
B) Natur och tidens gång
C) Krig
D) Familjerelationer
2. Vilken författare har skrivit “Svart”?
A) Selma Lagerlöf
B) Torgny Lindgren
C) Karin Boye
D) Hjalmar Söderberg
3. Vilket av följande teman är centralt i “Svart”?
A) Identitet
B) Makt och identitet
C) Eld
D) Naturens skönhet
4. Hur påverkar Tidholms stil berättelsen i “September”?
A) Genom komiska inslag
B) Genom att skapa djup och upplevelse
C) Genom att vara mycket kortfattad
D) Genom att använda futuristiskt språk
5. Vad uttrycker Torgny Lindgren med sin litterära stil?
A) Humor och satire
B) Makten och identitetens komplexitet
C) En romantisk syn på livet
D) En kritisk syn på framtiden
6. Vad handlar “September” om i relation till samhällskontexten?
A) Krig och fred
B) Teman relaterade till natur och tid
C) Teknologiska framsteg
D) Gammal och ny litteratur
7. Hur beskriver eleverna sin relation till “Svart”?
A) Jämförelse med andra böcker
B) Reflektion av personliga upplevelser
C) Analys av språk
D) Diskussionskommentarer
8. Vad innebär “exit-ticket”?
A) Ingen betydelse
B) Att reflektera över avsnittet av lektionen
C) En provfråga
D) En bokrecension
9. Vilka centrala teman finns i “Svart”?
A) Vänskap och harmoni
B) Makt och identitet
C) Revolution och förändring
D) Familj och tradition
10. Hur skiljer sig Tidholms och Lindgrens stil åt?
A) Genom att båda är humoristiska
B) Genom språk och bildspråk
C) Genom att de skriver i olika tidsperioder
D) Genom att ingen av dem använder metaforer
11. Vilken av följande är en klassisk svensk roman?
A) Kallocain
B) September
C) Harry Potter
D) The Great Gatsby
12. Vad utmärker en litterär analys?
A) Beskrivning av omslaget
B) Analysering av teman, stil och kontext
C) Återberättande av handlingen
D) Attityder om bokens författare
13. Vilken aspekter jämförs mellan “September” och “Svart”?
A) Om böckerna är populära
B) Likheter och skillnader i teman och stil
C) Författarnas biografier
D) Grafiska illustrationer i böckerna
14. Hur reflekterar “September” de frågor som är relevanta idag?
A) Genom historiska anekdoter
B) Genom teman kring klimat och tidens gång
C) Genom romantiska berättelser
D) Genom kritik av andra kulturer
15. Vad är skillnaden mellan litteratur och verklighet?
A) Litteratur handlar aldrig om verkligheten
B) Litteratur reflekterar och ifrågasätter verkligheten
C) Verkligheten är mer spännande än litteraturen
D) De är identiska
Resonerande frågor
1. Analysera hur teman i “September” kan tolkas utifrån dagens klimatdebatt.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att koppla litteraturens teman till aktuella samhällsfrågor.
2. Diskutera hur Torgny Lindgrens skildring av makt kan relateras till nutida samhällsfrågor.
Frågan ökar förståelsen för litteraturens relevans i samtiden.
3. Jämför och kontrastera de litterära stilarna hos Tidholm och Lindgren.
Denna fråga ger möjlighet till djupare analys av författarnas stil och dess påverkan på läsningen.
4. Reflektera över hur litteraturens tema av identitet fortfarande är betydelsefullt.
Syftet är att se hur klassiska teman har genomlidit tidens förändringar och hur de fortfarande är aktuella.
5. Argumentera för vikten av att studera klassisk litteratur i dagens samhälle.
Denna fråga utmanar elever att tänka på litteraturens betydelse i en bredare kontext.
6. Beskriv din egen relation till temana i “Svart”.
Detta ger eleverna möjlighet att koppla sina personliga erfarenheter till litteraturens teman.
7. Hur belyser “September” den mänskliga upplevelsen av tid?
Eleverna får här möjlighet att göra djupgående reflektioner kring ett centralt tema.
8. Diskutera varför “September” och “Svart” fortsätter att läsas och studeras i dagens samhälle.
Denna fråga uppmuntrar till kritiskt tänkande kring litteraturens kultur och samhälleliga betydelse.
Bedömning
Provet kan bedömas med en total på 30 poäng, fördelat enligt följande:
- Faktafrågor: Varje fråga ger 1 poäng. Totalt 15 poäng.
- Resonerande frågor: Varje fråga ger 3 poäng. Totalt 24 poäng.
För betygsnivå E krävs minst 8 poäng totalt, för betygsnivå C krävs 12 poäng (därav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A måste eleven uppnå 18 poäng totalt (därav minst 5 poäng från resonerande frågor).