Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Att hålla argumenterande tal
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter i att strukturera och hålla ett argumenterande tal samt deras förmåga att använda retoriska grepp effektivt.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Lektionens syfte är att lära eleverna grunderna för att planera och hålla ett argumenterande tal. Vi kommer att fokusera på strukturen, retoriska grepp och att effektivt övertyga en publik.”
Kunskapskrav
“Eleven kan formulera sig adekvat och varierat i muntlig framställning och anpassa språket efter syftet och sin publik. Eleven kan också ge exempel på argument, motargument och retoriska verktyg.”
Prov
Faktafrågor
1. Vad är syftet med ett argumenterande tal?
A) Att informera
B) Att underhålla
C) Att övertyga
D) Att påverka åsikter
2. Vilken del av det argumenterande talet kommer först?
A) Inledning
B) Avslutning
C) Motargument
D) Argument
3. Vad innebär ethos i retorik?
A) Logiska argument
B) Trovärdighet hos talaren
C) Känslomässig påverkan
D) Användning av fakta
4. Vilken del av ett argumenterande tal syftar till att sammanfatta och uppmana åhörarna?
A) Argument
B) Inledning
C) Motargument
D) Avslutning
5. Vilken typ av exempel är mest effektivt i ett argumenterande tal?
A) Generella fakta
B) Personliga anekdoter
C) Orelaterade berättelser
D) Statistiska data
6. Vad bör man alltid inkludera när man presenterar motargument?
A) Ignorera dem
B) Håna dem
C) Bemöta dem
D) Förvränga dem
7. Vilket av följande är inte en del av ett argumenterande tal?
A) Berättelse om egna erfarenheter
B) Argument
C) Motargument
D) Inledning
8. Vilken av följande karaktärsdrag definierar logos i retorik?
A) Humor
B) Etik
C) Logik och fakta
D) Känslor
9. Hur många argument bör man ha i ett argumenterande tal?
A) Minst ett
B) Minst tre
C) Minst två
D) Max fyra
10. Vilket retoriskt grepp handlar om att väcka känslor?
A) Ethos
B) Pathos
C) Logos
D) Doxa
11. Vad är en viktig aspekt av en inledning?
A) Fånga publikens intresse
B) Dela fakta
C) Skapa motargument
D) Sammanfatta innehållet
12. Vad är syftet med att använda retoriska verktyg?
A) Att förvirra publiken
B) Att övertyga och engagera
C) Att trötta ut åhörarna
D) Att undervisa
13. Hur kan man bemöta motargument effektivt?
A) Ignorera dem
B) Ge tydliga exempel och motbevis
C) Göra narr av dem
D) Avbryta dem
14. Vad bör avslutningen på ett argumenterande tal innehålla?
A) En uppmaning till handling
B) En presentation av ny fakta
C) Diskussion kring ämnet
D) Inledning av nästa talare
15. Vilken typ av forskning är mest värdefull för att stödja argument?
A) Orelaterad statistik
B) Åsikter från vänner
C) Vetenskapliga studier
D) Blogginlägg
Resonerande frågor
1. Beskriv hur en bra inledning kan påverka publikens intresse.
Syftet är att visa förståelse för vikten av en stark inledning.
2. Förklara hur man kan använda retoriska grepp effektivt i ett argumenterande tal.
Frågan ger möjlighet att demonstrera djupgående kunskap om retoriska verktyg.
3. Vilka faktorer bör man tänka på när man väljer ämne för ett argumenterande tal?
Elevens svar kan visa på insikt om relevans och intresse i valet av ämne.
4. Diskutera hur erfarenhet kan påverka den argumentation som presenteras i talet.
Frågan öppnar för reflektion kring sambandet mellan talare och ämne.
5. Analysera skillnaden mellan argument och motargument.
Målet är att demonstrera förmågan att göra rätt distinktioner.
6. Reflektera över vikten av att förbereda sig innan man framträder med sitt tal.
Ger möjlighet att visa insikt i det praktiska arbetet med presentationen.
7. Hur kan källkritik påverka dina argument i ett tal?
Frågan ger utrymme för att visa på förståelse av trovärdighet i informationskällor.
8. Diskutera hur man kan ta emot och använda feedback efter att ha hållit ett tal.
Här ges möjlighet för eleven att reflektera kring lärande och utveckling.
Bedömning
Provet bedöms med följande poängsystem:
Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng.
Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng.
För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).