Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Debattövning i lag

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska visa sin förmåga att argumentera för och emot en given fråga, samt att de ska visa sina kunskaper i att analysera och reflektera kring argumentationsteknik.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionen syftar till att ge eleverna praktisk erfarenhet av att delta i en debatt i form av lag. De kommer att arbeta med att argumentera för och emot en uppsatt fråga samt träna på att lyssna på varandra och utveckla sina argumentationsförmågor.

Kunskapskrav

Eleven kan formulera sig adekvat och varierat i muntlig framställning och anpassa språket efter syftet och sin publik. Eleven kan också analysera och ge exempel på argument och motargument i en debatt.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande frågor kan debatteras i en klass?
A) Ska rökning vara lagligt?
**B) Ska mobiltelefoner vara tillåtna i skolan?**
C) Är det viktigt att sova?
D) Ska vi ha fler lov i skolan?

2. Vad är syftet med en debatt?
A) Att vinna en tävling.
**B) Att argumentera för och emot en åsikt.**
C) Att skapa oenighet.
D) Att underhålla publiken.

3. Vilken roll har motargument i en debatt?
A) De behövs inte.
B) De gör debatten tråkigare.
**C) De stärker argumentationen genom att bemöta kritiska synpunkter.**
D) De är bara för att distrahera.

4. Vad är viktigt att tänka på när man argumenterar?
A) Att prata snabbt.
**B) Att använda fakta och retoriska grepp.**
C) Att ignorera motståndarlaget.
D) Att alltid ha sista ordet.

5. Hur viktigt är det att lyssna på motparten under en debatt?
A) Inte viktigt alls.
**B) Mycket viktigt för att kunna ge relevanta motargument.**
C) Endast om man inte har något att säga.
D) Endast i avslutningen.

6. Vilken typ av teknik kan användas för att stärka sina argument?
A) Använda känslomässig press.
B) Förvränga fakta.
**C) Använda logiska exempel och statistik.**
D) Undvika att nämna motargument.

7. När är det mest effektivt att ge ett motargument?
A) Alltid i början av debatten.
B) När man har något att säga.
**C) Direkt efter att motståndarlaget har presenterat ett argument.**
D) Mot slutet av debatten.

8. Vilken av följande strategier kan bidra till en bättre debatt?
A) Att avbryta motståndaren.
**B) Att visa respekt mot motpartens åsikter.**
C) Att vara otrevlig.
D) Att ignorera publiken.

9. Vad bör man göra efter en debatt?
A) Diskutera andra ämnen.
**B) Reflektera över argument och teknik som använts.**
C) Avfärda alla åsikter.
D) Gå hem direkt.

10. Hur kan man förbereda sig innan en debatt?
A) Genom att inte tänka på ämnet.
**B) Genom att diskutera argument inom laget och förbereda sig på motargument.**
C) Genom att läsa en annan bok.
D) Genom att vara osäker.

11. Vad innebär begreppet ‘retoriska grepp’?
A) Att ignorera publikens känslor.
**B) Att använda språk och stil för att övertyga.**
C) Att undvika att tala.
D) Att bara använda fakta.

12. Vad ska man göra om man inte håller med en åsikt i en debatt?
A) Tysta ner den.
**B) Argumentera för sin åsikt på ett respektfullt sätt.**
C) Ignorera den.
D) Endast skratta åt den.

13. Vad representerar ‘lagen för’ i en debatt?
A) Enligt en personlig åsikt.
B) Att alltid vara tyst.
**C) Att argumentera för en viss ståndpunkt.**
D) Att agera som domare.

14. Vilket av följande är viktigast under debatten?
A) Att vinna.
**B) Att föra en konstruktiv dialog.**
C) Att avbryta.
D) Att vara tyst.

15. Vilken effekt kan debatter ha på samhället?
A) Ingen effekt.
**B) De kan öka förståelsen för olika perspektiv och åsikter.**
C) De skapar konflikt.
D) De påverkar bara individer.

Resonerande frågor

1. Beskriv hur du förberedde dina argument och reflektera över effekten av dem.
(Syftet är att ge eleverna möjlighet att uppvisa djupgående analys av sin argumentation och dess förberedelse.)

2. Vilka retoriska grepp använde du och vilken effekt hade de?
(Eleven får möjlighet att demonstrera sin förståelse för retorikens roll i effektiv kommunikation.)

3. Reflektera över hur du hanterade motargument under debatten.
(Ger eleverna möjlighet att visa sin förmåga att bemöta och analysera motargument.)

4. Diskutera hur din inställning till debatter har förändrats efter denna övning.
(Eleven kan reflektera över personlig utveckling och lärdomar genom debattsituationen.)

5. Hur påverkade din känsla av respekt för motparten din delaktighet i debatten?
(Eleven uppmanas att tänka på relationer och respekt i diskussioner.)

6. Vilka argument presenterade motståndarlaget som du tyckte var mest övertygande, och varför?
(Syftet är att se hur väl eleverna kan analysera och värdera andras argument.)

7. På vilket sätt kan du använda det du lärt dig i framtida diskussioner eller debatter?
(Eleven ges möjlighet att se tillämpningen av sina inlärda färdigheter utanför den akademiska miljön.)

8. Reflektera över den känslomässiga delen av debatten och hur den påverkade dig.
(Ger eleverna chans att koppla känslor till logik och argumentation.)

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, vilket ger totalt 15 poäng. De resonerande frågorna ger 2 poäng vardera, vilket ger totalt 16 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt. För betyg C krävs 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna). För betyg A krävs 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna).