Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 6. Svenska – Selma Lagerlöf och hennes verk

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Svenska

Tema: Litteratur: Selma Lagerlöf och hennes verk

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska visa sin förståelse av Selma Lagerlöfs liv och verk, samt analysera teman, karaktärer och stil i hennes berättelser. Provets frågor syftar till att uppmuntra eleverna att reflektera över hur hennes texter utforskar mänskliga känslor och moral.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens syfte är att utforska Selma Lagerlöfs liv och verk, samt att analysera teman, karaktärer och stil i hennes berättelser. Eleverna ska reflektera över hur hennes böcker utforskar mänskliga känslor och moral.

Kunskapskrav

Eleven kan läsa och analysera skönlitterära texter, återge sina tankar och känslor kring dessa, samt beskriva karaktärer och teman. Eleven kan också relatera litteraturen till sin egen livserfarenhet.

Prov

Faktafrågor

1. Vem var Selma Lagerlöf?

A) En svensk poet

B) Sveriges första kvinnliga Nobelpristagare

C) En viktig figur inom svensk litteratur

D) En berömd dramatiker

2. Vilket av följande verk är INTE skrivet av Selma Lagerlöf?

A) Gösta Berlings saga

B) Mörka rum

C) Nils Holgerssons underbara resa

D) Jultomten

3. Vilket tema utforskas i “Nils Holgerssons underbara resa”?

A) Vänskap

B) Kärlek

C) Krig

D) Nostalgia

4. Vad handlar “Gösta Berlings saga” huvudsakligen om?

A) En resa genom Sverige

B) En ung mans äventyr och livets prövningar

C) Kända svenska kungar

D) Den svenska naturen

5. Vilken karaktär förändras mest under berättelsen i “Nils Holgerssons underbara resa”?

A) Gudrun

B) Nils Holgersson

C) Rådjuret

D) Berta

6. Vad är ett centralt budskap i Selma Lagerlöfs verk?

A) Att förstå matematik

B) Att utforska mänskliga känslor och moral

C) Att bli rik och berömd

D) Att förändra världen

7. Vad diskuterades under “Karaktärsanalys” i lektionen?

A) Heliga skrifter

B) Viktiga karaktärer och deras utveckling

C) Historiska händelser

D) Berömda citat

8. Vilket verk handlar om resor i Sverige med en gås?

A) Nils Holgerssons underbara resa

B) Gösta Berlings saga

C) Utflykter i skogarna

D) En dag i Stockholm

9. Selma Lagerlöf skrev böcker främst för:

A) Barn

B) Vuxna

C) Tonåringar

D) Äldre personer

10. Hur relaterade klassdiskussionerna till lagers berättelser?

A) De handlade om musik

B) De handlade om mod och förändring

C) De handlade om sport

D) De handlade om teknik

11. Vilken karaktär är känd för sin resa på en gås?

A) Nils Holgersson

B) Gösta Berling

C) Karlsson

D) Peter

12. I vilket syfte skriver Selma Lagerlöf sina berättelser?

A) För att utforska känslor och moral

B) För att undervisa om historia

C) För att främja sport

D) För att skapa vetenskapliga faktaböcker

13. Vilket kännetecken har många av Lagerlöfs karaktärer?

A) De har komplexa personligheter

B) De är alltid snälla

C) De är helt perfekta

D) De har inga känslor

14. Vad var den huvudsakliga diskussionen under avslutande reflektion?

A) Hur Lagerlöfs berättelser relaterar till dagens samhälle

B) Hur vi ska studera historia

C) Hur vi kan måla

D) Hur vi ska spela teater

15. Vilken type av litteratur skrev Selma Lagerlöf?

A) Facklitteratur

B) Skönlitteratur

C) Biografier

D) Lyrik

Resonerande frågor

1. Hur tror du Selma Lagerlöfs upplevelser i livet påverkade hennes skrivande?

Denna fråga ger elever möjlighet att reflektera över samband mellan livserfarenheter och litteratur.

2. Välj en karaktär från Lagerlöfs verk och beskriv hur deras utveckling speglar temat vänskap.

Elever får visa djup förståelse för karaktärernas utveckling och tematiska betydelse.

3. På vilket sätt kan vi se liknande teman i dagens litteratur? Ge exempel.

Frågan uppmuntrar eleverna att koppla historisk litteratur med nutida verk.

4. Diskutera hur Selma Lagerlöfs verk kan inspirera unga läsare idag.

Ger möjlighet att diskutera litteraturens relevans i dagens samhälle.

5. Reflektera över hur berättelserna bidrar till att förstå mänskliga känslor och relationer.

Elever kan uttrycka djup tänkande och analysera litteraturens inverkan.

6. Hur kan vi koppla teman från Lagerlöfs verk till vår egen livserfarenhet?

Uppmuntrar elever att koppla litteratur med personliga erfarenheter.

7. Vad lär våra analysmetoder oss om Selma Lagerlöfs stil som författare?

Elever får möjlighet att granska och diskutera författarens stil och metoder.

8. Diskutera vikten av att bevara kulturella berättelser och traditioner i samhället.

Frågan ger djupare insikt i litteraturens plats i vårt kulturella arv.

Bedömning

Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (max 15 poäng).

Resonerande frågor: 3 poäng per fråga (max 24 poäng).

För att nå E-nivå krävs 8 poäng totalt. För C-nivå krävs 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor). För A-nivå krävs 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp