Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs
7
Ämne
Matematik
Tema
Geometri

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för grundläggande geometriska begrepp och deras förmåga att tillämpa dessa kunskaper i praktiska situationer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Geometri: geometri i två och tre dimensioner och deras egenskaper, inklusive area och omkrets av olika geometriska figurer.”

Kunskapskrav

“Eleven ska kunna:
– beskriva och använda geometriska begrepp
– beräkna omkrets och area för vanliga geometriska figurer.”

Prov

Faktafrågor

1. Vilken form har 4 lika långa sidor och 4 räta vinklar?
A) Triangel
B) Rektangel
C) Cirkeln
D) **Kvadrat**

2. Vad kallas en vinkel som är mer än 90 grader men mindre än 180 grader?
A) Rät vinkel
B) Spetsig vinkel
C) **Trubbig vinkel**
D) Rak vinkel

3. Om en kvadrat har en sida som är 5 cm lång, vad är dess area?
A) 10 cm²
B) 15 cm²
C) **25 cm²**
D) 30 cm²

4. Vad är omkretsen av en rektangel med längden 4 cm och bredden 3 cm?
A) **14 cm**
B) 12 cm
C) 18 cm
D) 20 cm

5. Viken form beskriver en geometri där alla punkter är lika långt från en central punkt?
A) Rektangel
B) Triangel
C) **Cirkel**
D) Kvadrat

6. Vilken av följande är en polygon?
A) Cirkeln
B) **Trefaldig**
C) Ellips
D) Båge

7. Hur många hörn har en kub?
A) 6
B) **8**
C) 4
D) 10

8. Vad kallas en vinkel som är exakt 90 grader?
A) Trubbig vinkel
B) **Rät vinkel**
C) Spetsig vinkel
D) Rak vinkel

9. För att beräkna arean av en triangel, vilken formel använder vi?
A) Bas x Höjd
B) **(Bas x Höjd) / 2**
C) 2 x Pi x R
D) Längd x Bredd

10. Vilket av följande påståenden är sant om en parallellogram?
A) Den har alltid fyra lika långa sidor.
B) **Motsatta sidor är parallella.**
C) Den har alltid tre hörn.
D) Den har alltid 90 graders vinklar.

11. Vad är arean av en rektangel med längden 6 cm och bredden 2 cm?
A) 16 cm²
B) **12 cm²**
C) 22 cm²
D) 18 cm²

12. Hur många sidor har en oktagon?
A) 6
B) 7
C) 8
D) **9**

13. Vilken figur kan innehålla endast spetiga vinklar?
A) Rektangel
B) Triangel
C) **Spetsig triangel**
D) Kvadrat

14. Hur beräknar vi omkretsen av en cirkel?
A) Diameter / Pi
B) **2 x Pi x R**
C) R x R
D) Pi x R²

15. Hur många grader finns det i en rät vinkel?
A) **90 grader**
B) 180 grader
C) 45 grader
D) 360 grader

Resonerande frågor

1. Beskriv skillnaden mellan area och omkrets.
Syftet är att låta eleverna visa en djupare förståelse för de två begreppen.

2. Hur kan geometri tillämpas i olika yrken?
Denna fråga ger utrymme för eleverna att utforska praktiska tillämpningar av geometriska koncept.

3. Diskutera varför det är viktigt att känna till olika vinklar i byggen.
Eleverna får möjlighet att prata om relevansen av vinklar i verkliga verksamheter.

4. Vad skulle hända om vi inte hade några geometriska begrepp?
Frågan uppmanar till kritiskt tänkande och filosofisk reflektion över geometri.

5. Hur kan geometriska figurer hjälpa oss att lösa problem i vardagen?
Genom att tänka på specifika problem får eleverna användning för sina teoretiska kunskaper.

6. Gör en jämförelse av två geometriska figurer och förklara deras likheter och skillnader.
Genom att sammanfatta kan eleverna visa förståelse för relationer mellan figurer.

7. På vilket sätt kan teknologi förbättra undervisningen i geometri?
Frågan ger möjlighet för elever att tänka på framtida inlärningsmetoder och teknologi.

8. Hur påverkar geometri vår förståelse av naturen?
Denna fråga öppnar upp för en diskussion om naturens former och strukturer.

Bedömning

Faktafrågorna bedöms med 1 poäng per korrekt svar och de resonerande frågorna bedöms med 2 poäng per svar.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt.
För betyg C krävs minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor).