Provkonstruktion
Årskurs: 2
Ämne: Sociologi
Tema: Stämplingsteorin
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap om stämplingsteorin samt deras förmåga att analysera och reflektera kring stämplingens påverkan på individens identitet och beteende.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla stämplingsteorin, som utforskar hur individer och grupper blir märkta av samhällets normer och regler. Fokus ligger på hur dessa stämplar påverkar individens identitet och handlingar, samt hur vi kan förstå sociala processer på individnivå.
Kunskapskrav
Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera olika samhällsförhållanden och hur dessa påverkar individens beteende och identitet.
Prov
Faktafrågor
- Vad handlar stämplingsteorin om?
- En teori om hur individer blir märkta av samhället.
- En teori om hur normer påverkar ekonomiska beslut.
- En teori om social klass och dess betydelse.
- En teori om hur individer och grupper blir märkta av samhällets normer.
- Vilken effekt kan negativa stämplingar ha på en individ?
- Inga effekter alls.
- Det kan leda till ökad motivation att förändras.
- Det kan leda till förändringar i identitet och beteende.
- Det kan enbart påverka relationer.
- Vad är ett exempel på positiv stämpling?
- Att bli stämplad som “dålig elev”.
- Att bli stämplad som “bra elev”.
- Att bli stämplad som “problemungdom”.
- Att bli stämplad för att vara annorlunda.
- Hur kan stämpling påverka relationer?
- Det kan skapa distans eller missförstånd mellan individer.
- Det har ingen påverkan på relationer.
- Det förbättrar alltid relationer.
- Det leder till mer öppenhet.
- När kan stämpling inträffa?
- Vid negativa händelser i gruppen.
- Vid bedömningar av individer baserat på normer.
- Endast i skolmiljöer.
- Enbart i familjesituationer.
- Vilket begrepp kopplas till att individer uppfattas på ett visst sätt i samhället?
- Normer.
- Avvikelse.
- Stämpling.
- Diskriminering.
- Vilken av följande är en negativ stämpel?
- Att kallas för “vänlig”.
- Att kallas för “dålig kompis”.
- Att bli kallad “smart”.
- Att bli kallad “bra elev”.
- Vad är ett exempel på stämpling i vardagen?
- Att bli kallad för “slarvig”.
- Att bli kallad för “intelligent”.
- Att alltid få bra betyg.
- Att hjälpa andra i skolan.
- Hur kan vihantera negativa stämplingar?
- Genom att ignorera dem.
- Genom att stämpla andra.
- Genom att vara medveten om våra ord och agera respektfullt.
- Genom att alltid lyssna på stämplarna.
- Vad föreslår stämplingsteorin om identitet?
- Att identitet alltid är konstant.
- Att identitet kan formas av hur vi stämplas av andra.
- Att identitet inte påverkas av samhällsnormer.
- Att identitet enbart forma inifrån.
- Vad är en yttrandeform av stämpling?
- Att läsa.
- Att namnge.
- Att skapa.
- Att anteckna.
- Vilken av följande punkter är en viktig del av stämplingsteorin?
- Att stämplar kan ha långsiktiga konsekvenser.
- Att alla människor är lika.
- Att människor är osynliga för samhället.
- Att alla stämplas på samma sätt.
- Vad kan stämpling leda till för individen?
- Inga förändringar.
- Förändringar i självbild och beteende.
- Ökad självkänsla.
- Mer förtroende från andra.
- Vad innebär att stämpla någon?
- Att ge dem en komplimang.
- Att ignorera dem.
- Att sätta en etikett på dem baserat på deras handlingar.
- Att alltid stödja dem oavsett.
- Varför är det viktigt att diskutera stämplingsteorin i klassrummet?
- För att undvika diskussioner.
- För att förstå hur normer och stämplar påverkar oss socialt.
- För att göra skolarbetet tråkigt.
- För att alltid fokusera på teorier.
Resonerande frågor
- Diskutera hur stämpling kan skapa en självuppfyllande profetia. Syftet med denna fråga är att låta eleverna reflektera och ge exempel på hur stämpling kan förstärka identiteten.
- Reflektera över egna erfarenheter av stämpling, både positiv och negativ. Denna fråga syftar till att ge eleverna möjlighet att koppla sina egna livserfarenheter till teorin.
- Hur kan vi som samhälle motverka negativa stämplingar? Frågan syftar till att uppmuntra kritiskt tänkande kring lösningar för att minska stigmatisering.
- Ge exempel på hur media kan spela en roll i stämpling av individer. Denna fråga ger eleverna möjlighet att diskutera mediers påverkan på samhällsnormer.
- Vilka sociala grupper är särskilt utsatta för stämpling och varför? Syftet är att få eleverna att tänka på strukturella problem i samhället.
- Hur kan känslor och reaktioner kring stämpling påverka en individs livsval? Frågan syftar till att låta eleverna koppla emotionella aspekter till sociala teorier.
- Beskriv hur undervisning om stämplingsteori kan förändra elevernas perspektiv på sig själva och andra. Syftet är att uppmuntra reflektion kring utbildningens roll i identifiering av stämpelprocesser.
- Reflektera över stämplingens påverkan inom skolmiljöer. Den här frågan ger eleverna möjlighet att diskutera hur stämpling kan se ut i deras egen vardag.
Bedömning
Provet kan bedömas med total 30 poäng; 15 poäng från faktafrågorna (1 poäng per fråga) och 15 poäng från de resonerande frågorna (2 poäng per fråga).
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt. För betyg C krävs 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor. För betyg A krävs 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.