Prov: Folkrätt och Mänskliga Rättigheter
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Folkrätt och mänskliga rättigheter
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse av folkrätt, mänskliga rättigheter och deras tillämpning i internationella sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla folkrätten i väpnade konflikter, den internationella humanitära rätten och skyddet för civila i väpnade konflikter samt de mänskliga rättigheterna och hur dessa förhåller sig till stat och individ.
Kunskapskrav
Eleven redogör översiktligt för begränsade delar av konstitutionell rätt, internationell rätt samt straff- och processrätt. Eleven redogör också översiktligt för innebörden av juridiska begrepp och använder dem med viss säkerhet i relevanta sammanhang.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är folkrätt?
- A) Regler som endast gäller inom ett land.
- B) Regler och normer som styr relationerna mellan stater.
- C) En typ av lagstiftning för företag.
- D) Globala handelsavtal.
2. Vilka är de grundläggande mänskliga rättigheterna?
- A) Rättigheter kopplade till ekonomi.
- B) Rättigheter som rör liv, frihet, och personlig säkerhet.
- C) Rättigheter för företag.
- D) Rättigheter för stater.
3. Vad innebär internationell humanitär rätt?
- A) Regler som skyddar endast soldater i krig.
- B) Regler som skyddar personer som inte deltar i stridigheterna och begränsar metoderna för krigföring.
- C) Regler som rör ekonomiska transaktioner.
- D) Regler som enbart gäller för fredliga länder.
4. Vilket av följande är ett exempel på en folkrättslig konflikt?
- A) Pågående konflikter i Mellanöstern.
- B) Intern konflikter inom ett land.
- C) Konflikter i skolor.
- D) Konflikter om naturresurser.
5. Vilka institutioner kan en individ vända sig till för att utkräva sina mänskliga rättigheter?
- A) Lokala myndigheter.
- B) Nationella och internationella domstolar och kommissioner.
- C) Endast internationella organisationer.
- D) Ingen, det finns inga institutioner för detta.
6. Vad är syftet med folkrätt?
- A) Att skydda enskilda personers frihet.
- B) Att reglerar relationerna mellan stater och skydda mänskliga rättigheter.
- C) Att skapa handelsavtal.
- D) Att enbart skydda företag.
7. Vem ansvarar för att upprätthålla mänskliga rättigheter i ett land?
- A) Endast regeringen.
- B) Internationella organisationer.
- C) Varje individ och stat.
- D) Inga särskilda instanser.
8. Hur påverkar folkrätten staternas agerande?
- A) Genom att skapa regler som kan bestraffa stater.
- B) Genom att ge stater frihet att agera utan begränsningar.
- C) Genom att organisera ekonomiska rättigheter.
- D) Genom att enbart påverka interna lagar.
9. Vad är en universell deklaration?
- A) En svensk lag.
- B) Ett dokument som sammanfattar mänskliga rättigheter globalt.
- C) En konfliktlösande metod.
- D) Ett internationellt handelsavtal.
10. Vilka rättigheter skyddar den internationella människorättslagstiftningen?
- A) Endast ekonomiska rättigheter.
- B) Civila och politiska rättigheter samt ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter.
- C) Endast rättigheter för företagsledare.
- D) Inga specifika rättigheter.
11. Vad menas med statlig suveränitet?
- A) Att stater är oberoende och har rätt att styra sig själva.
- B) Att stater får bestämma över andra länder.
- C) Att staters makt begränsas av folkrätt.
- D) Att stater är skyldiga att följa andra nationers lagar.
12. Vilka verktyg finns för att tillämpa folkrätt?
- A) Ekonomiska sanktioner och militära interventioner.
- B) Endast militära åtgärder.
- C) Inga verktyg finns.
- D) Endast diplomatiska samtal.
13. Vilken roll spelar FN i folkrätten?
- A) FN är irrelevant i folkrätten.
- B) FN övervakar och stödjer implementeringen av folkrätten.
- C) FN skapar alla internationella lagar.
- D) FN är enbart en konfliktlösare.
14. Hur adresserar internationell humanitär rätt skyddet för civila?
- A) Genom att enbart fokusera på stridande parter.
- B) Genom att implementera regler för skydd av civila under konflikter.
- C) Genom att ignorera civila.
- D) Genom att skapa fredsavtal.
15. Vad kan vara en konsekvens om en stat bryter mot folkrätten?
- A) Inga konsekvenser följer.
- B) Ekonomiska sanktioner och internationell kritik.
- C) Statens makt ökar.
- D) Det påverkar endast den aktuella staten.
Resonerande frågor
1. Diskutera hur folkrätten påverkar relationerna mellan stater. Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka kritiskt kring internationella relationer och folkrättens betydelse.
2. Analysera en folkrättslig konflikt från ett mänskliga rättighetsperspektiv. Eleven ges möjlighet att visa djupgående kunskap och analysera komplexiteten i en aktuel konflikt.
3. Utvärdera effekterna av internationella domstolar på folkrättens tillämpning. Denna fråga ger en möjlighet att diskutera rättsliga mekanismer och deras effekt på rättssäkerhet.
4. Reflektera över betydelsen av mänskliga rättigheter i väpnade konflikter. Eleven får möjlighet att koppla teori till praktisk tillämpning och reflektera över aktuella händelser.
5. Diskutera skillnaderna mellan nationell och internationell rätt i hantering av mänskliga rättigheter. Syftet här är att fördjupa elevens förståelse för juridiska ramverk.
6. Vilka utmaningar möter stater när de implementerar folkrätt? Denna fråga syftar till att få eleverna att identifiera och analysera problem i praktiken.
7. Analysera hur olika länder skyddar eller bryter mot mänskliga rättigheter. Eleven ges möjlighet att visa kunskap om olika politiska system och deras effekter.
8. Resonera kring folkrättens framtid i en globaliserad värld. Här utmanas eleverna att tänka framåt och diskutera nya utmaningar för folkrätten.
Bedömning
Faktafrågor ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor ger mellan 1 till 3 poäng beroende på djupet och nyanseringen i svaret.
Totalsumman poäng för E-nivå är minst 8 poäng, för C-nivå minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A-nivå minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).