Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Affärsjuridik
Tema: Introduktion till affärsjuridik
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för centrala juridiska begrepp och företagsformer samt deras förmåga att tillämpa juridiska principer i affärslivet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Kursen i affärsjuridik ska ge en grundläggande förståelse för rättsliga frågor inom näringslivet, inklusive företagsformer, avtal, och andra juridiska aspekter av affärsverksamhet. Denna lektion fokuserar på att introducera centrala juridiska begrepp samt vikten av juridik i affärslivet.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för centrala juridiska begrepp och problemställningar. Dessutom kan eleven ge exempel på hur juridik påverkar affärslivet samt visa förståelse för de rättsliga normer och regler som gäller.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är syftet med affärsjuridik?
A) Att reglera affärsrelationer och skapa rättvisa.
B) Att utforma marknadsföringsstrategier.
C) Att öka vinstmarginalerna.
D) Att säkerställa anställningar.
2. Vilken av följande företagsformer är mest enkel att starta?
A) Handelsbolag.
B) Aktiebolag.
C) Enskild firma.
D) Kooperativ.
3. Vad menas med offentlig rätt?
A) Rätt som reglerar relationer mellan företag.
B) Rätt som reglerar förhållandet mellan staten och individer.
C) Rätt som omfattar interna företagsavtal.
D) Rätt som handlar om internationella affärer.
4. Vilka är de grundläggande delarna i ett avtal?
A) Parter och syfte.
B) Villkor och tid.
C) Syfte och pris.
D) Parter, syfte, villkor.
5. Vilken typ av företag har obegränsat ansvar?
A) Enskild firma.
B) Aktiebolag.
C) Handelsbolag.
D) Kommanditbolag.
6. Vad innebär “skadeståndsansvar”?
A) Bli av med företagets tillstånd.
B) Ersättning för skada orsakad av ett brott eller avtalsbrott.
C) Rätt att avbryta ett avtal.
D) Rätt att ta över ett annat företag.
7. Vilka reglerar ett aktiebolags verksamhet?
A) Endast styrelsen.
B) Bolagsverket.
C) Aktielagen och bolagsordningen.
D) Aktieägarna.
8. Vad kännetecknar ett handelsbolag?
A) Minst två delägare med gemensamt ansvar.
B) Endast en delägare.
C) Begränsat ansvar för delägarna.
D) Det har aktier som kan köpas och säljas.
9. Vad innebär att vara “juridiskt ansvarig”?
A) Att följa utbildningar inom juridik.
B) Att kunna bli stämd i domstol.
C) Att vara expert inom affärsjuridik.
D) Att ha en jur.kand. examen.
10. Vilket av följande alternativ beskriver en rättighet?
A) En plikt att uppfylla något.
B) En skyldighet som någon har.
C) Något du har rätt att kräva av någon annan.
D) Ett beslut som en domstol fattar.
11. Vilka är fördelarna med ett aktiebolag?
A) Begränsat ansvar och lättare att skaffa kapital.
B) Enkelhet i uppstart.
C) Lågt startkapital.
D) Inga avtal behövs mellan delägarna.
12. Vad menas med “avtal”?
A) En överenskommelse mellan parter som är rättsligt bindande.
B) En informell diskussion mellan vänner.
C) Ett dokument som ingen bryr sig om.
D) En idé som aldrig realiseras.
13. Vilken institution kontrollerar efterlevnaden av företagsregler?
A) Regeringen.
B) Skatteverket.
C) Bolagsverket.
D) EU-kommissionen.
14. Vad är en aktie?
A) En skyldighet i ett företag.
B) Andel i ett företag.
C) En typ av lån.
D) En juridisk term för ansvar.
15. Vad innebär “likvidation”?
A) Avveckling av ett företag.
B) En ny företagsstrategi.
C) En extern revision.
D) En översyn av skattematerial.
Resonerande frågor
1. Diskutera vikten av juridisk kunskap för företagare.
Syftet är att låta eleverna reflektera över hur en god juridisk förståelse kan påverka framgång i affärslivet.
2. Ge exempel på ett avtal som ni finner viktigt i affärer och förklara varför.
Eleverna får möjlighet att visa sin förmåga att tänka kritiskt kring avtal och deras betydelse.
3. Vad anser ni är den största juridiska utmaningen för nya företag och varför?
Eleverna uppmanas att reflektera över aktuella utmaningar i affärsverksamheten.
4. Diskutera skillnaderna mellan offentlig och privat rätt och ge exempel på hur de påverkar företag.
Genom att analysera olika rättsområden visar eleverna djupare förståelse för rättssystemet.
5. Reflektera över hur förändringar i lagstiftningen kan påverka företag. Ge konkreta exempel.
Eleverna får möjlighet att relatera lagändringar till verkliga situationer i affärslivet.
6. Hur kan ett företag arbeta för att minimera juridiska risker?
Genom att diskutera riskhantering i affärer visar eleverna på strategiska insikter.
7. Vilken roll spelar etiska överväganden i affärsjuridik? Ge exempel.
Eleverna uppmanas att resonera kring sambandet mellan etik och juridik.
8. Beskriv hur internationell affärsjuridik skiljer sig från nationell affärsjuridik.
Eleverna ges möjlighet att tänka på den globala kontextens betydelse för affärsjuridik.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng var och de resonerande frågorna ger 3 poäng var. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).