Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Rätten och samhället
Tema: Straffrättens grunder
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om straffrättens regler och principer, samt deras förmåga att förstå och diskutera straffrättens påverkan på individ och samhälle.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Kursen ska ge en grundläggande förståelse för straffrättens regler och principer. Lektionen fokuserar på olika typer av brott, straffrättens funktion och de straffrättsliga ideologierna.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för vad som klassas som brott, förklara olika straffrättsliga principer samt diskutera straffrättens påverkan på samhället och individer.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande brott klassas som brott mot person?
A) Stöld
B) Skadegörelse
C) **Misshandel**
D) Bedrägeri - Vad är syftet med straffrätten?
A) Att främja affärsavtal
B) **Att reglera och bestraffa brott och skydda samhället**
C) Att skapa lagar om civilrätt
D) Att styra samhälleliga normer - Vilken lagstiftning reglerar straffrätt i Sverige?
A) Förvaltningslagen
B) **Brottsbalken**
C) Skollagen
D) Offentlighetsprincipen - Vilken ideologi syftar på att återintegrera brottslingar i samhället?
A) Retribution
B) **Rehabilitering**
C) Avskräckning
D) Samhällsskydd - Vad innebär avskräckning i straffrättsliga sammanhang?
A) Det handlar om att straffa brottsoffer
B) **Att förhindra framtida brott genom straff**
C) Att ge möjlighet till straffrabatt
D) Att klassificera brott utifrån svårighetsgrad - Vilka av följande brott kan leda till fängelse?
A) **Narkotikabrott**
B) Förskolebrott
C) Parkering utan biljett
D) Försenad inlämning av uppgifter - Vilken typ av brott är rattfylleri?
A) Brott mot egendom
B) **Brott mot person**
C) Förvaltningsbrott
D) Brott mot miljön - Vilken av följande är en konsekvens av misshandel?
A) Om blotad skatteplikt
B) **Fysiska skador på personen**
C) Registrering av företag
D) Skatt på olika tjänster - Vad är brott mot egendom?
A) **Brott som påverkar någon annans ägande eller rättigheter**
B) Brott som är av mindre betydelse
C) Brott som endast handlar om fysiska skador
D) Brott relaterade till personskador - Vilka grupper av brott omfattar straffrätten?
A) **Brott mot person och brott mot egendom**
B) Brott som bara berör det ekonomiska
C) Brott som har med miljöfrågor att göra
D) Brott som enbart handlar om civilrättsliga konflikter - Vad kan ett exempel på retribution innebära?
A) Att hjälpa gärningspersonen
B) **Att straffa gärningspersonen för brottet**
C) Att undvika straff genom uppgörelse
D) Att fästa fokus på underlätta lagar - Vilken typ av straff kan ibland undvikas genom rehabilitering?
A) **Fängelse**
B) Böter
C) Villkorlig dom
D) Övervakad vård - Vilka påföljder kan stöld leda till?
A) Billiga straff
B) **Fängelse och böter**
C) Förvaring av egendom
D) Samhällstjänst utan överenskommelser - Vad syftar och påverkar samhällets syn på straff?
A) Det finns inga faktorer som påverkar
B) **Rättsväsendets ideologier och lagar**
C) Kulturella traditioner enbart
D) Geografi och väderförhållanden - Vilken konsekvens kan brott mot person leda till för gärningspersonen?
A) Publicering av framgångar
B) **Rättsliga påföljder och straff**
C) Ingen påverkan överhuvudtaget
D) Ökad social status - Vilken typ av brott omfattar narkotikabrott?
A) **Brott mot egendom**
B) Brott mot handlingar
C) Förvaltningsbrott
D) Brott mot person
Resonerande frågor
- Diskutera hur straffrättens funktion påverkar samhället.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att koppla straffrättens funktion till dess samhälleliga påverkan. - Analysera en specifik straffrättslig princip och dess betydelse i rättssystemet.
Syftet är att uppmuntra djupare tänkande kring vikten av straffrättsliga principer. - Reflektera över hur straffrättsliga ideologier kan påverka en individ som en brottsoffer.
Syftet är att ge en möjlighet till personlig koppling och insikt. - Diskutera exempel på hur straffrättens regler kan påverka en gärningspersons liv efter avtjänad straff.
Syftet är att uppmuntra till reflektioner kring långsiktiga effekter av straff. - Jämför och kontrastera retribution och rehabilitering inom straffrätten.
Syftet är att ge en djupare förståelse för olika straffrättsliga ideologier. - Vilka samhällsförändringar skulle kunna påverka straffrättens innehåll och tillämpning?
Syftet är att uppmuntra till kritiskt tänkande kring aktuella och framtida förändringar. - Hur kan människors värderingar kring brott och straff påverka straffrättens utformning?
Syftet är att stimulera diskussion om hur kulturella värderingar påverkar lagar. - Reflektera över din egen syn på straff och hur den eventuellt har förändrats efter den här lektionen.
Syftet är att få eleverna att tänka på sina egna perspektiv och värderingar.
Bedömning
Provet bedöms med poängsystemet: 1 poäng per korrekt svar på faktafrågor (totalt 15 poäng). Resonerande frågor bedöms med 3 poäng vardera (totalt 24 poäng). För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).