Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Rätten och samhället – Processrätt och det svenska rättegångsväsendet

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Rätten och samhället

Tema: Processrätt och det svenska rättegångsväsendet

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för processrättens regler, stegen i en rättsprocess samt rättens olika funktioner i det svenska rättegångsväsendet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Kursen ska ge en förståelse för processrättens regler och den svenska rättegångens struktur. Lektionen fokuserar på hur rättsprocesser går till, stegen i ett rättsfall och rättens olika funktioner.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för rättsprocessens olika faser och de organ som är involverade i rättssystemet. Eleven kan också ge exempel på hur processrätten tillämpas i praktiken.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är processrätt?

A) En lag som gäller hur domare ska döma

B) Regler och förfaranden som styr hur rättsfall hanteras i domstol

C) Regler för hur vittnen ska höras

D) Ingen av ovanstående

2. Vilken typ av domstol är första instans för brottmål?

A) Högsta domstol

B) Tingsrätt

C) Hovrätt

D) Förvaltningsdomstol

3. Vad är syftet med en huvudförhandling?

A) Att fastställa fakta

B) Att pröva bevis och argument inför en domare

C) Att avgöra om ett mål ska tas upp

D) Att utse en försvarare

4. Vilken roll har domaren i en rättegång?

A) Att leda förhandlingarna, fatta beslut och avge dom

B) Att agera åklagare

C) Att representera en av parterna

D) Att vara sakkunnig expert

5. Vilka är stegen i en rättsprocess?

A) Stämning, dom, överklagande

B) Åtal, förhandling, överklagande

C) Stämning, svaromål, huvudförhandling, och dom

D) Inledning, bevisning, avslutning

6. Vad sker under ett svaromål?

A) Målsägande delar sin berättelse

B) Svaranden bemöter stämningen med sitt försvar

C) Överklagan presenteras

D) Bevis samlas in

7. Vad händer om en part är missnöjd med domstolens beslut?

A) De kan överklaga till en högre instans

B) De kan återuppta fallet i första instans

C) De måste acceptera beslutet

D) De kan begära ny huvudförhandling i samma domstol

8. Vad innebär prejudikat?

A) Ett meddelande till parterna om beslutet

B) Ett domslut som används som vägledning i framtida fall

C) Ett internt dokument hos domstolen

D) En typ av straff rättegång

9. Vilket organ har som huvuduppgift att granska lagar och förordningar?

A) Tingsrätten

B) Hovrätten

C) Högsta domstolen

D) Förvaltningsrätten

10. Vad kan en domstolsdom leda till i samhället?

A) Ingen påverkan överhuvudtaget

B) Det kan skapa prejudikat och påverka framtida rättsfall och lagstiftning

C) Det kan leda till nya domstolar

D) Det kan omkullkasta enbart detta rättsfall

11. I vilken typ av mål tillämpas processrätt?

A) Endast offentliga mål

B) Både civilrättsliga och straffrättsliga mål

C) Endast privaträttsliga mål

D) Ingen av ovanstående

12. Vilken instans är ansvarig för överklaganden av avgöranden från tingsrätten?

A) Högsta domstol

B) Hovrätt

C) Förvaltningsdomstol

D) Tingsrätt

13. Vilken funktion har åklagaren vid en rättegång?

A) Att försvara den åtalade

B) Att leda bevisningen för brottsmålet

C) Att ge domaren råd

D) Att förklara rätten för åhörarna

14. Vad är en dom?

A) En typ av bevismaterial

B) En officiell slutsats från domstolen om ett mål

C) En överklagan från en part

D) En sammanställning av rättspraxis

15. Vilken typ av process gäller vid mindre brott?

A) Endast straffprocess

B) Förenklad process

C) Huvudförhandling

D) Ingen av ovanstående

Resonerande frågor

1. Diskutera betydelsen av processrätt för rättssäkerheten i Sverige. Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över hur processrätt bidrar till en trygg och rättvis process för alla parter.

2. Resonera kring de olika stegen i en rättsprocess. Hur påverkar dessa steg utgången av fallet? Här kan eleverna visa sin förståelse för processen och kritik av eventuella brister.

3. Reflektera över vilken roll domaren har i en rättegång. Vilken betydelse har domarens beslut för parterna och samhället? Detta ger eleverna möjlighet att kritiskt analysera domarens makt och ansvar.

4. Hur kan tribunaler och rättens beslut påverka samhälleliga normer? Eleverna ska kunna koppla rättsliga beslut till samhällsutvecklingen och diskutera dess långsiktiga effekter.

5. Ge exempel på hur ett prejudikat kan påverka framtida domar. Genom denna fråga ges eleverna möjlighet att förstå och illustrera betydelsefulla rättsfall för rättssystemet.

6. Diskutera skillnaderna mellan civilrättsliga och straffrättsliga processer. Här kan eleverna utforska hur dessa processer skiljer sig och givna kontexter där de appliceras.

7. Reflektera över hur medieuppmärksamhet kan påverka ett rättsfall och rättegångens gång. Syftet är att låta eleverna förstå mediernas roll i rättsväsendet.

8. Hur kan en part i en rättsprocess säkerställa sin rätt genom processrätten? Här ska eleverna analysera olika strategier och strategiskt tänkande i processen.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng.

Resonerande frågor: Varje resonerande fråga bedöms till 3 poäng.

Totalt poäng:

För betyg E krävs minst 8 poäng,

För betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor),

För betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×